Παρακολουθήσαμε την παράσταση Μάνα στο θέατρο Faust

ΓΡΑΦΟΥΝ Ο ΚΑΠΕΤΑΝ ΚΟΥΝΟΥΠΗΣ ΚΑΙ Η ΧΡΥΣΑ ΚΟΚΚΙΝΟΥ

Το «μια φορά κι έναν καιρό» είναι η φράση που σίγουρα έχουμε ακούσει όλοι μας πιο πολύ από κάθε άλλη κατά τη διάρκεια της παιδικής μας ηλικίας. Μετά από αυτή τη φράση γουρλώναμε πάντα τα μάτια όντας παιδιά και περιμέναμε με ανυπομονησία να ακούσουμε ποιοι είναι οι ήρωες της κάθε ιστορίας, αν υπάρχουν καλοί και κακοί, κάποιος πρίγκηπας ή κάποια πριγκίπισσα, κάποιο τρομερό τέρας, ή κάποια μάγισσα. Παραμύθια και ιστορίες που μας έλεγαν για να κοιμηθούμε, να οξύνουμε την φαντασία μας, και να μοιραστούμε χρόνο με τα αγαπημένα μας πρόσωπα φυσικά. 

Στην πορεία του χρόνου ενηλικιωθήκαμε και συνειδητοποιήσαμε πως τα παραμύθια είτε είναι βγαλμένα από την καθημερινή μας ζωή για να εξηγηθεί κάποιο περιστατικό, κάποιος θρύλος μύθος κλπ , είτε δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματική ζωή, όσο κι αν κάνουμε παραλληλισμούς και πολλές φορές βλέπουμε σαν μάγισσα την αφεντικίνα μας, ψάχνουμε να βρούμε το γαλάζιο πρίγκηπα των παραμυθιών κλπ κλπ.

Τα παραμύθια και οι ιστορίες γενικότερα χτίζουν γέφυρες μεταξύ των λαών , μεταξύ παιδιών κι ενηλίκων. Και είναι τόσο μοναδικό ότι κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον όλων των ανθρώπων , κάθε ηλικίας , όσες φορές κι αν τα διαβάσεις, όσες φορές κι αν τα ακούσεις. Δεν τα βαριέσαι ποτέ.

Τρίτη φορά λοιπόν, πλέον που εκλήθην να πάω στο «Faust» (Αθηναϊδος 12 & Καλαμιώτου 11, Μοναστηράκι), αυτήν την φορά για δω την «Μάνα» ένα σκοτεινό παραμύθι για ενήλικες. Λίγο πριν φύγω για το θέατρο, είχαμε μια διένεξη στο σπίτι αν η «Μάνα» ήταν έργο του Μαξίμ Γκόρκι ή του Κνουτ Χάμσουν. Τελικά, η συγκεκριμένη «Μάνα» δεν ήταν ούτε του ενός ούτε του άλλου, ήταν ενός Έλληνα καλλιτέχνη και συγγραφέα, του Σταμάτη Πακάκη.

Με το που μπαίνεις ήδη, σκιάζεσαι. Αποκορύφωμα του σκηνικού, μια ηθοποιός μέσα σε μισάνοιχτο μπαούλο, με το χέρι έξω, να σε πείθει ότι είναι ψεύτικη κούκλα , μέχρι που την βλέπεις να κουνάει το κεφάλι, μοιάζοντας σαν θηλυκή βερσιόν του Chucky στο «Child’s Play». Ήδη από την πρώτη στιγμή καταλαβαίνεις ότι αυτό που θα δεις είναι κάτι το ζοφερό και σκοτεινό και με έντονο το στοιχείο του γκροτέσκου.

Εκτός από την κούκλα (Φουρλάνου Ουρανία), υπάρχουν και μια κόρη (Κονταρίνη Μαρίνα), ένας γιος (Τοπάλογλου Άρης-Ηλίας), η μάνα (Μελά Ειρήνη) και ο Ύπνος (Πακάκης Σταμάτης). Ο οποίος ΄Υπνος εδώ έχει τρελή ομοιότητα με τον Χάροντα. Από την μια με το ημίψηλο κόκκινο καπέλο του να θυμίζει κάτι ανάμεσα σε Τρελοκαπελά στην «Αλίκη στην Χώρα των Θαυμάτων» και Willie Wonka στο «Ο Τσάρλι και το Εργοστάσιο Σοκολάτας», και από την άλλη, με το λευκοβαμμένο του πρόσωπο, τα γουρλωμένα του μάτια και το μανιακό του γέλιο, να φαντάζει φιγούρα που έχει ξεπηδήσει από μυθιστόρημα του Stephen King.

Ανεξήγητοι νυχτερινοί ήχοι φοβίζουν τις καρδιές των παιδιών. Όμως μάνα και Ύπνος φαίνεται να έχουν συμμαχήσει να νανουρίσουν όχι μόνο τα παιδιά τα ίδια, αλλά και τα μυαλά αυτών, κάνοντας τα υποχείρια του θελήματος τους. Μόνο μια δεύτερη κόρη (Καλογιάννη Ευφημία ), εκπρόσωπος της φωνής της λογικής, δείχνει να μην ενδίδει. Και όλα αυτά υπό μορφή μιούζικαλ, παρακαλώ. 

6 ήρωες, 6 ιστορίες, που μπλέκονται άλλοτε μεταξύ τους κι άλλοτε είναι μικροί μονόλογοι. Αναπολούν αυτά που έζησαν ή που δεν πρόλαβαν να ζήσουν, τους κυνηγάνε οι προσωπικοί τους δαίμονες. Η κοινωνιολογική λειτουργία της «κάθαρσης» όλων των ηρώων, ολοκληρώνεται καθαρά μέσα από την καθοδήγηση του Ύπνου που ξεπροβάλλει μέσα από μια ντουλάπα. Η ντουλάπα μαζί με το υπόγειο και το χώρο κάτω από το κρεβάτι πάντα ήταν και είναι ακόμα στα θρίλερ και στις τρομακτικές ιστορίες το πιο σκοτεινό σημείο ενός σπιτιού που έκρυβε τέρατα. Όλα τα παιδιά φοβούνται τα σημεία αυτά. Και όσο κι αν δεν το παραδεχόμαστε καμμία φορά κι εμείς οι ενήλικες. Για την υπόθεση του έργου δεν θα σας αποκαλύψω άλλα για να το απολαύσετε από κοντά.

Ο Σταμάτης Πακάκης, μοιράζεται όλα σχεδόν τα μυστικά της τέχνης του σε αυτό το έργο , τη φωνή του, τη γραφή του, τη σκηνοθετική του δεινότητα, και τις υποκριτικές του ικανότητες. Το Κείμενο και η Σκηνοθεσία του είναι απόρροια της ανάγκης για μια τοποθέτηση για τη σχέση μάνας παιδιού μέσα από ιστορίες σκοτεινές φανταστικές ή πιο σύγχρονες. Ο ρόλος του ως Ύπνος, θυμίζει ένα σύγχρονο κομπέρ που χειρίζεται τις ζωές όλων σαν να ταν μαριονέτες, με αόρατα νήματα, κάτι σαν σύγχρονη μοίρα. Διέπεται από υπαρξιακή διχοστασία και δεν μπορούμε να καταλάβουμε προς τα που κλίνει η φύση του ήρωα που υποδύεται. Είναι καλός ή κακός ήρωας ο Ύπνος;

Πάντα ο σκηνοθέτης είναι πολύ σημαντικός παράγοντας στην επικοινωνία θεατών και ηθοποιών, σαν μια γέφυρα , που επιτρέπει την απρόσκοπτη διέλευση των σκέψεων του συγγραφέα του έργου , στον τελικό τους αποδέκτη, το κοινό. Σε όλες τις περιπτώσεις, μιλάμε για το ίδιο πρόσωπο. Και το κείμενο και η σκηνοθεσία είναι του Σταμάτη Πακάκη, παίζει στο έργο και τραγουδά και τα περισσότερα τραγούδια. Το σίγουρο είναι ότι έχει άστρο λαμπρό και αν δεν μιλάνε ήδη γι αυτόν, στο μέλλον θα μιλάνε όλοι.

Η Εύη Τσακλάνου επιμελήθηκε με μαεστρία τις χορογραφίες και τη κινησιολογία της παράστασης. Ο φωτισμός της παράστασης , οι φωτογραφίες και η κινηματογράφηση ταιριάζουν απόλυτα στο χώρο του φάουστ αποπνέουν μυστήριο και γκοθ στοιχεία, υπεύθυνη για αυτή την εξαιρετική δουλειά η Λουκρέζη Αναστασία.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια της Δανάης Σταματίου ήταν μοναδικά, εποχής και συνάδαν απόλυτα σωστά με τη ζοφερότητα του έργου . Η μουσική ήταν το τελευταίο αλλά πολύ βασικό κομμάτι του παζλ για να δημιουργηθεί αυτή η υπέροχη ανατριχιαστική ατμόσφαιρα χάρη στον Αλέξανδρο Δημητρόπουλο που επιμελήθηκε τη μουσική , έκανε το Sound Design και έγραψε τη πρωτότυπη μουσική των μονολόγων . Μαζί με αυτόν , αξίζουν πολλά συγχαρητήρια και στους μουσικούς των υπόλοιπων Τραγουδιών: Ζαχαριάδη Άννα-Μαρία, Δημητρόπουλο Αλέξανδρο και Πακάκη Σταμάτη.

Οι ερμηνείες όλων ήταν εξαιρετικές. Και η ατμόσφαιρα πειστικά ανατριχιαστική. Να μην το χάσετε για κανένα λόγο!

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Κείμενο-Σκηνοθεσία-Παραγωγή: Πακάκης Σταμάτης
Κινησιολογία-Χορογραφίες: Τσακλάνου Εύη
Σκηνικά-Κοστούμια: Σταματίου Δανάη
Μουσική Τραγουδιών: Ζαχαριάδη Άννα-Μαρία, Δημητρόπουλος Αλέξανδρος,
Πακάκης Σταμάτης.
Μουσική Επιμέλεια – Sound Design – Πρωτότυπη Μουσική Μονολόγων:
Δημητρόπουλος Αλέξανδρος
Φωτισμός, φωτογραφίες, κινηματογράφηση: Λουκρέζη Αναστασία
Mua: Cathy Jones
Hair Styling: Kyriazos Yannis

Make up : NYX – Professional Make up
Την ηθοποιό Φουρλάνου Ουρανία έντυσε η Βιβέτα Στέργιου (La Cocotte).
Την ηθοποιό Καλογιάννη Ευφημία έντυσαν οι: Passenger και The moon cat.
Ευχαριστούμε τη Θεατρική Ομάδα Πείρα(γ)μα για την προσφορά του χώρου της.

ΠΑΙΖΟΥΝ:
Καλογιάννη Ευφημία, Κονταρίνη Μαρίνα, Μελά Ειρήνη, Πακάκης Σταμάτης,
Τοπάλογλου Άρης-Ηλίας, Φουρλάνου Ουρανία

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Ημέρες και ώρες παραστάσεων (μέχρι 28/12) :
Κάθε Παρασκευή στις 21:00
Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων:
Γενική Είσοδος 12€
Μειωμένο 8€
Ομαδικό (από 8 άτομα και άνω) 10€

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*