Είδαμε την παράσταση “Προσωπική Συμφωνία” σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά στο Από Μηχανής θέατρο

Γράφει η Ντίνα Καρρά

Σαρωτική αποδεικνύεται η Προσωπική Συμφωνία (Taking Sides) του συγγραφέα Ronald Harwood στο Από Μηχανής θέατρο στο Μεταξουργείο. Ο εμπειρότατος σκηνοθέτης Δημήτρης Μυλωνάς, έχοντας στο πλευρό του εκλεκτούς ηθοποιούς και συνεργάτες, είναι αποφασισμένος να συν-κινήσει τα φιλοθεάμον κοινό και να αφήσει τη δική του σφραγίδα σ΄ένα συγκλονιστικό, αληθινό έργο που κάνει λόγο για την αλήθεια και τη δύναμη της τέχνης σε δύσκολους καιρούς, τη στάση του καλλιτέχνη απέναντι στην ανθρώπινη αδυναμία, την αντίσταση της μουσικής απέναντι στην αντίσταση των όπλων, τη δύναμη της Τέχνης απέναντι στη δύναμη της Μνήμης.

Στη Ναζιστική Γερμανία, ο Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ θεωρείται ο σημαντικότερος Διευθυντής Ορχήστρας, γι’ αυτό και χαίρει της εύνοιας του άρχοντα της πολιτιστικής ζωής, Αδόλφου Χίτλερ. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, στο κατεχόμενο Βερολίνο, ο μαέστρος θα κατηγορηθεί για τη σχέση του με το ναζιστικό καθεστώς και θα υποβληθεί σε ανακριτική διαδικασία από τους Αμερικανούς στα πλαίσια της αποναζιστικοποίησης των Γερμανών καλλιτεχνών. Την εξαντλητική διαπόμπευσή του αναλαμβάνει ο Ταγματάρχης Στηβ Άρνολντ, ο οποίος δείχνει αποφασισμένος να αποδείξει πως ο μουσικάντης υπήρξε στέλεχος των Ναζί και εκμεταλλεύτηκε τα προνόμια που του προσέφερε το Κόμμα. Αποδεικτικά στοιχεία δεν υπάρχουν, παρά μόνο οι μαγικές ενορχηστρώσεις των Μπετόβεν, Βάγκνερ και Μπρούκνερ που έχει στο ενεργητικό του. Τα επιχειρήματα του Φουρτβένγκλερ σχετικά με τη «διατήρηση της γερμανικής μουσικής παράδοσης και των υψηλών αξιών», συγκρούονται με τις ανεξίτηλες μνήμες του Ταγματάρχη από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης με τους αμέτρητους νεκρούς και τη μυρωδιά της καμένης σάρκας. Μία ανελέητη, προσωπική διαμάχη ξεσπάει ανάμεσα στους δύο άνδρες, με το μαέστρο να εξηγεί ότι παρέμεινε στην αγαπημένη του χώρα ως υπέρμαχος της τέχνης του και τον Ταγματάρχη να τον κατηγορεί ως δειλό και άτολμο που έπρεπε ή να αυτοκτονήσει ή να γίνει κινητήριος δύναμη ενός βόθρου. Η τροπή της υπόθεσης αλλάζει όταν στο προσκήνιο εμφανίζεται ως μάρτυρας το δεύτερο βιολί της Φιλαρμονικής ορχήστρας και καταθέτει εναντίον του μαέστρου με αντάλλαγμα την προσωπική του ελευθερία.

Η κριτική μας:

Ένα σύγχρονο, δυνατό έργο με τη στόφα του κλασικού πάλλεται για διαχρονικά, ποικιλόμορφα ζητήματα με αριστοτεχνική δραματουργία.

Δύο κόσμοι εκ διαμέτρου αντίθετοι συγκρούονται: Πολιτική και Τέχνη, ιδεαλισμός και ρεαλισμός, Ευρώπη και Αμερική, το παλιό και το καινούριο, ο Mαέστρος και ο Αξιωματικός.

Ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο; Αν θα αθωωθεί ή θα καταδικαστεί ο Μαέστρος, αν έχει κάνει συμφωνία με το διάβολο, κανείς δεν το γνωρίζει. Πού κρύβεται η αλήθεια στα λεγόμενά τους; Η μόνη αλήθεια είναι πως στον πόλεμο δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι, παρά μόνο κουρελιασμένες ψυχές με οδυνηρές μνήμες και θύματα φρικαλέων καταστάσεων.

Η άψογη σκηνοθετική γραμμή του Δημήτρη Μυλωνά αναδεικνύει τη θερμοκρασία του έργου, σκιαγραφώντας και φωτίζοντας τις βαθύτερες στιβάδες της ανθρώπινης ιδιοσυγκρασίας σε ακραίες ιστορικές περιόδους. Η εμβριθής ανάγνωση του κειμένου πατάει σε στέρεες βάσεις χάρη στην ουσιαστική και εύρυθμη μετάφραση της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου, που θυμίζει πολιτικό θρίλερ. Στήνει μία ρεαλιστικά ισορροπημένη παράσταση με λιτά, καλοδουλεμένα μέσα, έξοχες ερμηνείες, ταχεία δράση, κριτική διάθεση και έντονες συναισθηματικές διακυμάνσεις που σε ταρακουνά, σε αφυπνίζει, σε συνεπαίρνει.

Πολύτιμοι αρωγοί στο δύσκολο δημιουργικό του στοίχημα, αποτελούν το σκηνικό / κοστούμια με την υπογραφή της Αγγελικής Αθανασιάδου και Λήδας Σπερελάκη και οι υπαινικτικοί φωτισμοί του Γιώργου Αγιαννίτη, που αναδεικνύουν με μεγάλη πιστότητα το ρεαλιστικό τοπίο. Οι εύστοχες μουσικές επιλογές του Παύλου Κατσιβέλη με τις εξαίσιες μελωδίες του Μπετόβεν έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα συντρίμια του παρανοϊκού πολέμου, υπογραμμίζοντας τη δύναμη της Τέχνης απέναντι στη δύναμη της Μνήμης.

Αδιαμφισβήτητα, οι μεγάλοι άσοι του δημιουργού είναι το έμψυχο δυναμικό του και ο Δημήτρης Μυλωνάς το γνωρίζει από πρώτο χέρι, καθώς κατέχει μία ονειρεμένη ομάδα ερμηνευτών που αποδίδουν με απόλυτη συναισθηματική διαφάνεια την πολυπλοκότητα του χαρακτήρα που καλούνται να ερμηνεύσουν στη σκηνή.

Ο ανυπέρβλητης αξίας σημαντικός θεατράνθρωπος Νικήτας Τσακίρογλου αποτελεί την ιδανικότερη επιλογή ως μαέστρος Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ. Η επιβλητική εμφάνισή του στο σανίδι προκαλεί μόνο δέος και θαυμασμό στους θεατές. Αταλάντευτος με μέτρο, ακρίβεια, φυσικότητα και εσωτερικότητα καταφέρνει να μάς συμπαρασύρει στην αλήθεια του σαν ήρεμη δύναμη. Για εκείνον, η μουσική παραμένει άσπιλη και αμόλυντη, θεωρεί ότι είναι το μόνο γιατρικό, η μόνη παρηγοριά, ελπίδα και ασπίδα προστασίας στις καρδιές των ανθρώπων. “Δεν αντιλαμβάνεστε αλήθεια τη δύναμη που έχει η τέχνη να φέρνει σε επικοινωνία την ομορφιά, τον πόνο και τον θρίαμβο;”, αναρωτιέται κατά τη διάρκεια του έργου. Σπουδαία ερμηνεία από έναν σπουδαίο άνθρωπο και ηθοποιό!

Δίπλα του, ο χαμαιλέων Χρήστος Βαλαβανίδης, το δεύτερο βιολί της ορχήστρας, ελίσσεται μεταξύ κωμικοτραγικού στοιχείου με μεγάλη εμπειρία και υποκριτικό κύρος. Ο καιροσκόπος Χέλμουτ Ρόντε, ο οποίος αποτελεί συνδετικό κρίκο μεταξύ των δύο ανδρών, δεν διστάζει να προδώσει το μαέστρο του δίνοντας το φιλί του Ιούδα. Εξαιρετική ερμηνεία!

Η Άννα Ελεφάντη ενσαρκώνει την καλή, τυπική Γερμανίδα, Έμμυ Στράουμπε που εργάζεται ως γραμματέας στο γραφείο του ταγματάρχη Άρνολντ. Φοβισμένη, αδύναμη και εύθραστη, γίνεται αυτόπτης μάρτυρας της προσωπικής αντιπαράθεσης δύο γιγάντων. Πατώντας ευλαβικά τα πλήκτρα της γραφομηχανής της, μένει αμέτοχη στα καθημερινά τεκτενόμενα μέχρι να εισακουστεί τελικά η απελπισμένη κραυγή της. Όμορφη και αληθοφανής ερμηνεία!

Η Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου ως Ταμάρα Ζαχς εμφανίζεται σαν κομήτης σε ρόλο σύντομο και πολύ ουσιαστικό. Η χήρα ενός Εβραίου μουσικού υπερασπίζεται με νύχια και με δόντια το μαέστρο, που στα μάτια της φαντάζει ως φύλακας άγγελός της. Η παρουσία της άκρως συγκινητική και ανθρώπινη!

Ο ευθυτενής Υπολοχαγός Ντέιβιντ Γουίλς στο πρόσωπο του Παναγιώτη Γουρζουλίδη καθρεφτίζεται με στιβαρότητα και υποκριτική ρωμαλεότητα και μάς εντυπωσιάζει!

Οι στρατιώτες Κώστας Κουτρούλης και Δημήτρης Μπούρας φέρουν εις πέρας τους ρόλους τους πειστικά, καθώς αποτελούν τα θύματα ενός απάνθρωπου πολέμου.

Τέλος, αφήνω τον Αλέξανδρο Μπουρδούμη. Ομολογώ ότι είναι ο λόγος που είδα την παράσταση, αφού έχω παρακολουθήσει κατά καιρούς όλους τους προαναφερθέντες σε θεατρικές τους δουλειές. Οφείλω να παραδεχθώ ότι ήταν πραγματική έκπληξη για μένα, μία ευχάριστη υποκριτικά έκπλήξη. Ο Ταγματάρχης Άρνολντ υπήρξε αποφασιστικός, πειστικός, χειμαρρώδης, πληθωρικός, εκρηκτικός σ΄ένα ρόλο δυναμίτη με ψήγματα ευαισθησίας και τραγικότητας, αφού η μυρωδιά της καμένης σάρκας των αθώων θυμάτων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Άουσβιτς έχουν στοιχειώσει τον ύπνο και τον ξύπνιο του. Ψάχνει απεγνωσμένα τους ενόχους, δεν ηρεμεί, δεν επαναπαύεται, τα βάζει με όλους και με όλα, γίνεται προσωπική εμμονή η αποκατάσταση της αλήθειας, θέλει να ξεσκεπάσει το μουσικάντη και το ένοχο παρελθόν του. Εκπληκτική η προσέγγιση του ρόλου του, βάζοντας γερά θεμέλια για μετέπειτα ερμηνείες του.

Αναμφισβήτητα, το τρίπτυχο συγγραφέας, σκηνοθέτης και ηθοποιοί αποτελεί ευτυχή συγκυρία και στην περίπτωση της Προσωπικής Συμφωνίας όλα λειτουργούν υποδειγματικά και μπορούμε πλέον να μιλάμε για το απόλυτο talk of the town.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

Συντελεστές:

Μετάφραση: Αθανασία Καραγιαννοπούλου

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυλωνάς

Σκηνικά-κοστούμια: Αγγελική Αθανασιάδου, Λήδα Σπερελάκη

Μουσική επιμέλεια-σύνθεση: Παύλος Κατσιβέλης

Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης

Επιμέλεια κίνησης και χορογραφίες: Χρυσηίς Λιατζιβίρη

Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκη Παναγιωτοπούλου

Β΄βοηθός σκηνοθέτη: Χρήστος Καρανικόλας


Παίζουν:

Νικήτας Τσακίρογλου

Χρήστος Βαλαβανίδης

Αλέξανδρος Μπουρδούμης

Άννα Ελεφάντη

Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου

Παναγιώτης Γουρζουλίδης

Κώστας Κουτρούλης

Δημήτρης Μπούρας


Κάτω Σκηνή

Τετάρτη στις 18:00.

Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00.

Κυριακή στις 18:00.

Τιμές εισιτηρίων:

Τετάρτη-Πέμπτη-Παρασκευή:Κανονικό: 15€

Φοιτητικό-ανέργων-ΑμεΑ-άνω των 65: 12€

Ατέλεια: 5€

Σάββατο-Κυριακή:Κανονικό: 18€

Φοιτητικό-ανέργων-ΑμεΑ-άνω των 65: 15€

Ατέλεια: 5€

Υπεύθυνος επικοινωνίας και Δημοσίων σχέσεων: Αντώνης Κοκολάκης

Από Μηχανής Θέατρο

Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, τ.κ. 10436

Τηλέφωνο: 210 5232097

www.amtheater.gr

Ώρες ταμείου και επικοινωνίας: Καθημερινά 9:00-22:00.

info@amtheater.gr

About Ntina Karra 18 Articles
Ονομάζομαι Ντίνα Καρρά. Είμαι άτομο εξωστρεφές, κοινωνικό, αισιόδοξο, ενθουσιώδες (κριός στο ζώδιο) και πολύ δημιουργικό! Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*