Είδαμε τον Βουρκόλακα στο Εργοτάξιον

Γράφει η Κακλαμάνη Αθηνά

“Αρχή του παραμυθιού, καλησπέρα στην αφεντιά σας…”

            Ο “Βουρκόλακας” το μοναδικό θεατρικό έργο του Αργύρη Εφταλιώτη, εμπνευσμένο από το πασίγνωστο δημοτικό τραγούδι “Του νεκρού αδελφού”, παίρνει σάρκα και οστά στη γνώριμη και φιλόξενη σκηνή του τεχνοχώρου “Εργοτάξιον” από την θεατρική ομάδα “ΑΥΤΗ κ’ ΑΥΤΟΙ”. Πρόκειται για ένα θέαμα εμπνευσμένο από την ελληνική παράδοση, συνδυάζοντας παράλληλα στοιχεία του σήμερα, μέσα από τις φρέσκες μελωδίες της Ελένης Αληφραγκή και τις σύγχρονες ερμηνείες των Σπύρου Αναστασίνη και Αντρέα Ψύλλια.

            Η υπόθεση του έργου είναι σε όλους ,λίγο ή πολύ, γνωστή από τα πρώτα μας σχολικά χρόνια. Η αθέτηση του όρκου του νεκρού Κωσταντή απέναντι στη μάνα του γίνεται η αιτία που αυτός “βρυκολακιάζει” για να τον εκπληρώσει. Ξεκινά έτσι ένα μεγάλο ταξίδι προκειμένου να βρει την αδελφή του, Αρετή, παντρεμένη στα ξένα, ώστε να την φέρει κοντά στη μάνα του, η οποία μετά τον θάνατο των υπόλοιπων παιδιών της μαραζώνει μόνη και έρημη. Η ιστορία, γκροτέσκα και μυστήρια, σκοτεινή και ατμοσφαιρική, αγγίζει ζητήματα γύρω από την αδελφική σχέση, την μητρική αγάπη, τον έρωτα, αλλά και τη θέση της γυναίκας σε μια παραδοσιακή κοινωνία. Πολύ περισσότερο, ο “Βουρκόλακας” του Εφταλιώτη εύκολα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ηθογράφημα, αφού περιγράφει τα ήθη και τον τρόπο ζωής της ελληνικής επαρχίας στις δειλές πρωταρχές του 20ου αιώνα. Επιπλέον, εντάσσει στην γνωστή ιστορία τη θεματική των vampire, άγνωστη στην ελληνική σκέψη πριν τον Λόρδο Μπάιρον (The Vampyre- A Fragment).

            Η παράσταση, λοιπόν, παρά τις παραδοσιακές καταβολές της είναι ένα θέαμα εξαιρετικά μοντέρνο. Καταρχήν, εκείνο που θα προκαλέσει εντύπωση στον θεατή είναι η έλλειψη γυναικείας παρουσίας στη δράση της αφήγησης, αφού η Ελένη Αληφραγκή συμμετέχει μόνο ως μουσικός επί σκηνής και όχι ως ηθοποιός. Έτσι, οι δύο ηθοποιοί εναλλάσσουν διαδοχικά διαφορετικούς ρόλους, ερμηνεύοντας άλλοτε γυναίκες κι άλλοτε άντρες διαφορετικών ηλικιών και κοινωνικών χαρακτηριστικών. Αυτό το εγχείρημα, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που ενέχει, φαίνεται να σφυρηλάτησε το ερμηνευτικό πείσμα των δύο ερμηνευτών, οι οποίοι κλέβουν τις εντυπώσεις, καταφέρνοντας να αποδώσουν το έργο και τα συναισθήματα συγκίνησης και τρόμου που απορρέουν από αυτό, χωρίς να το γελοιοποιήσουν. Επιπλέον, η ανάληψη γυναικείων ρόλων από άντρες ηθοποιούς, παρά την αρχαιοελληνική καταβολή της, ταιριάζει γάντι στη σύγχρονη ρευστή κοινωνική πραγματικότητα, δίνοντας στο έργο μια ξεχωριστή queer ταυτότητα.

            Από την άλλη μεριά, η συμμετοχή της Ελένης Αληφραγκή στο θίασο αποτελεί το απαραίτητο συμπλήρωμα, ώστε από την παράσταση να μην λείπει το γυναικείο στοιχείο. Πολύ περισσότερο, μέσα από τα τραγούδια της και τις ατμοσφαιρικές της μελωδίες αποδίδει τον εσωτερικό κόσμο των ηρώων και ιδιαίτερα της Αρετής, αποκρυσταλλώνοντας μουσικά τις συνέπειες του να είσαι γυναίκα σε έναν ανδροκεντρικό κόσμο. Έτσι, το κείμενο του Εφταλιώτη, αποκτά για ακόμα μια φορά σύγχρονη χροιά και ανασκευάζεται προκειμένου να ικανοποιήσει το σημερινό θεατρικό κοινό. Επίσης, η παράσταση απέχει από κάθε προσπάθεια εντυπωσιασμού, αφού τα σκηνικά είναι περιορισμένα, πράγμα που τοποθετεί τις ερμηνείες των ηθοποιών και της μουσικού στο μικροσκόπιο, προσθέτοντας μεγαλύτερη δύναμη στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Το θέμα, άλλωστε, από μόνο του φαίνεται να αρκεί για να καθηλώσει τους θεατές μέχρι το τελευταίο λεπτό! Τέλος, καθοριστικό στοιχείο της ταυτότητας της παράστασης “Βουρκόλακας” είναι η προσπάθεια των συντελεστών να “φωτίσουν” το έργο με λίγο χιούμορ προκειμένου να ισορροπιστεί το gore περιεχόμενό του.

ΤΕΧΝΟΧΩΡΟΣ ΕΡΓΟΤΑΞΙΟΝ (Διογένους 1, Άγιος Δημήτριος, 6983930220)

Κείμενο: Αργύρης Εφταλιώτης

Διασκευή-Σκηνοθεσία: ΑΥΤΗ κ’ ΑΥΤΟΙ

Σύνθεση Πρωτότυπης Μουσικής: Ελένη Αληφραγκή

Φωτισμοί: Γιάννης Καραλιάς

Φωτογραφίες: Αρίστος Ρούσης

Παίζουν: Ελένη Αληφραγκή, Σπύρος Αναστασίνης, Αντρέας Ψύλλιας

Διάρκεια παράστασης: 60 λεπτά

Παραστάσεις: Πέμπτη στις 21:15

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*