Είδαμε την παράσταση “Γυναίκες του Παπαδιαμάντη” στο θέατρο Χώρα

γράφει η Λένα Σάββα

Παρακολουθήσαμε μια σύνθεση από πορτραίτα γυναικών, ηρωΐδων του Παπαδιαμάντη, δημιούργημα του Πέτρου Ζούλια ο οποίος έκανε και τη σκηνοθεσία.

Η παράσταση άρχισε με ήχους της φύσης όπως πουλιά και νερά κελαρυστά γεμίζοντας τα μάτια μας με εικόνες. Τα εξαιρετικά σκηνικά και τα κοστούμια της Αναστασίας Αρσένη καθώς και οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί της Κατερίνας Μαραγκουδάκη με αποκορύφωμα την ιδιάζουσα γλώσσα του Παπαδιαμαντικού κειμένου μας μετέφεραν στην εποχή που αφηγείται η κεντρική ηρωΐδα του έργου η Φραγκογιαννού. “Οι θύμησες ξαναγυρίζουν πίσω, ζωντανεύουν και δε γλυτώνουμε ποτέ απ’αυτές.”

Όνειρο που περιγράφει η Φραγκογιαννού Χαδούλα στην κόρη της: “είδα ότι “εγέννησα” πολλά παιδιά, όλα κορίτσια. Και μετά τα βάφτιζα σε μια φουρτουνιασμένη θάλασσα. Αυτά “επνιγόντουσαν”. Ένα ένα μου έπαιρνε το κύμα το αχόρταγο”.

Μέσα σ’ αυτές τις λίγες σειρές ο Παπαδιαμάντης ζωγραφίζει ολόκληρη την εσωτερική διεργασία της φόνισσας. Η Φραγκογιαννού λοιπόν και γύρω της κι άλλες γυναίκες τσακισμένες απ’ τα βάσανα θύματα της γενικής νοοτροπίας και των ηθών της εποχής. “Απλήρωτες δούλες”. Μια μακριά γραμμή που χάνεται προς τα πίσω μέσα στο χρόνο από κόρες, εγγονές, μάνες, γιαγιάδες και προγιαγιάδες, συζύγους κι αρραβωνιαστικιές. Τόσα δυναμικά χαμένα. Δυναμικά που θα μπορούσαν ν’ αλλάξουν τον κόσμο με μόρφωση και διαφορετικές συνθήκες. Οι περισσότερες μέσα σε μια ανελέητη φτώχεια. “Περιμέναμε τον Καποδίστρια να μας σώσει. Ήρθε κι αυτός, τίποτα.”

Η Φραγκογιαννού συνειδητοποιεί ότι από μικρή υπηρετούσε τους άλλους.Τίποτα για κείνη από πουθενά. Αρχίζει να νοιώθει συμπόνοια για τον εαυτό της κα για τις άλλες γυναίκες, σ’ αυτή την επώδυνη αναδρομή της ζωής της. Μπροστά της έχει το εγγόνι της μέσα στην κούνια, άρρωστο. “δεν είναι παιδί, είναι κορίτσι”. Ένα βάσανο ακόμα μέσα σ’ όλα τα άλλα Εκεί αρχίζει να μεταστρέφεται το μεγάλο ρολόι του κόσμου μέσα της. Να αναποδογυρίζουν οι ώρες κι οι λογικές.Να φαίνεται για καλό το κακό και να δικαιολογείται το μαύρο από την “καλή πρόθεση” Τα βάζει με τη μοίρα. Δεν θα της δώσει αλλά κορίτσια να τα βασανίσει. Από μικρή υπηρετούσε τους άλλους.Τώρα ποιον καλείται να υπηρετήσει; Ποιο μεγάλο και ιερό σκοπό; “γιατί πρέπει να γεννιούνται τόσα κορίτσια. Κι αν γεννιούνται γιατί πρέπει να μεγαλώνουν κιόλας. Αισθάνομαι τέτοια αγαλλίαση όταν ακολουθώ μικρή κάσα.Τέτοια λύτρωση όταν αυτό το μικρό άκακο πλάσμα φεύγει πάνω απ’ όλα τα βάσανα του κόσμου. Και το υποδέχονται οι μικροί άγγελοι με τόση χαρά.” Μέσα της η αγριεμένη θάλασσα που είδε στ’ όνειρό της. Αυτή που στο τέλος τη δέχεται και τη λυτρώνει από τις φριχτές ερινύες που την κυνηγούν. Βλέποντας την παράσταση, μπαίνοντας μέσα στη μυσταγωγία της, κατάλαβα γιατί συνεχίζεται τόσα χρόνια. Και μόνο η συγκλονιστική ερμηνεία της Νένας Μεντή αρκεί για να την κάνει μοναδική. Προσθέτουμε τις πολύ καλές ερμηνείες των Ερσης Μαλικένζου, Ευγενίας Δημητροπούλου, Χριστιάνας Μαντζουράνη, Μαριάννας Τουντασάκη κι Έφης Σακελλαρίου και την εξοχή σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια κι έχουμε μια από τις καλύτερες παραστάσεις των τελευταίων χρόνων. Κι αυτό φαίνεται πολύ όταν αρχίζει το χειροκρότημα. Και φαίνεται ακόμα πιο πολύ μετά το χειροκρότημα. Που καλείσαι να ξαναγυρίσεις στην εποχή σου. Και δυσκολεύεσαι, τόσο βαθειά είχες μπει. Και δεν θέλεις να βγεις. Και σκέφτεσαι “ας κράταγε λίγο ακόμα αυτή η μαγεία!”

Συντελεστές:
Κείμενο-σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας
Σκηνικά-κοστούμια: Αναστασία Αρσένη
Φώτα: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Μουσική επιμέλεια: Παναγιώτης Αυγερινός
Φωτογραφίες: Μαριλένα Αναστασιάδου
Παραγωγή: Χώρα ΑΕΒΕ Πολιτιστικές Εκδηλώσεις

Πρωταγωνιστούν:
Νένα Μεντή, Έρση Μαλικένζου, Ευγενία Δημητροπούλου, Χριστιάννα Ματζουράνη, Μαριάννα Τουντασάκη, Έφη Σακελλαρίου

Διάρκεια: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Θέατρο Χώρα, Αμοργού 20, Κυψέλη

Μέχρι : 21/4
Παραστάσεις : Πέμ. 8 μ.μ., Σάβ., Κυρ. 6 μ.μ.
Τιμή : € 17, 15, 13, 10. Ισχύουν ειδικές τιμές.

About elpinickie 25 Articles
Είμαι υποψήφια διδάκτωρ νευροβιολογίας και παθιασμένη λάτρης του θεάτρου. Μου αρέσουν οι βόλτες, ο χορός, τα ηλιοβασιλέματα, η θάλασσα, τα παγωτά και το τζιν τόνικ.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*