Είδαμε την παράσταση «Ο Παίκτης» σε σκηνοθεσία Σοφίας Καραγιάννη στο θέατρο 104

Γράφει η Ντίνα Καρρά

Εντυπωσιακά δυνατός και τολμηρός αναδεικνύεται «Ο Παίκτης» του Ρώσου συγγραφέα Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι στο θέατρο 104. Η σκηνοθέτις Σοφία Καραγιάννη ως ιθύνων νους, δημιουργεί μία ρηξικέλευθη παράσταση έχοντας στη φαρέτρα της εξαιρετικούς συντελεστές.

Πρόκειται για ένα κείμενο βαθιά ψυχολογικό με έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία, το οποίο γράφτηκε υπό το καθεστώς μεγάλης πίεσης, μέσα σε 26 μέρες, λόγω των τεράστιων χρεών του συγγραφέα στον κόσμο της ρουλέτας και του χαρτοπαιγνίου.

Αποτελεί μία μοναδική καταγραφή της κατάδυσης στον αδιέξοδο κόσμο του τζόγου και του εθισμού και μια λεπτομερής περιγραφή των συνεπειών στο πνεύμα και το σώμα των «χαμένων». Ο Ντοστογιέφσκι βασίστηκε στις προσωπικές του εμπειρίες από το κυνήγι της τύχης στις γερμανικές λουτροπόλεις Βισμπάντεν και Χόμπουργκεν εν καιρώ πλήρους οικονομικής ένδειας.

Επινοεί το φανταστικό Ρουλέτεμπουργκ, ένα γερμανικό θέρετρο όπου η τύχη και η μοίρα Ρώσων και Πολωνών εμιγκρέδων, ευγενών και απατεώνων, ανθρώπων διαφορετικών τάξεων, εθνικοτήτων και φυλών περιστρέφονται στους ρυθμούς της ρουλέτας χάνοντας κάθε ίχνος αξιοπρέπειας και αυτοκυριαρχίας. Οι βασικοί ήρωες του έργου, κινούμενοι σε μία παραληρηματική ατμόσφαιρα, στροβιλίζονται στη δίνη της εποχής και των παθών τους, καθένας στη δική του κόλαση αποκρυπτογραφώντας μία συγκλονιστική ανατομία της κοινωνικής και ηθικής τους συμπεριφοράς. Οι διαπροσωπικές τους σχέσεις, άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, χτίζονται γύρω από το κλειστοφοβικό κλίμα των ναών του τζόγου και καταρρέουν σαν ντόμινο κάθε φορά που επιστρέφουν για να ποντάρουν και το τελευταίο τους φιορίνι.

Κεντρικός ήρωας και αφηγητής του έργου ο Αλεξέι Ιβάνοβιτς, ο Ρώσος ουτσίτελ (παιδαγωγός) των παιδιών του στρατηγού Ζακοριάνσκι με το ακόρεστο πάθος του για το παιχνίδι της μπίλιας και τον τυραννικό έρωτά του για την Πωλίνα Αλεξάντροβνα με τον περίπλοκο και αντιφατικό χαρακτήρα. Ο απόστρατος Ρώσος στρατηγός, ξεπεσμένος μεγαλογαιοκτήμων, καταχρεωμένος στο Γάλλο τοκογλύφο Ντε Γκριέ και ερωτευμένος με μία μοιραία γυναίκα, τη μαμζέλ Μπλανς. Η εκκεντρική γριά θεία, που όχι μόνο δεν κάνει το χατίρι των επίδοξων κληρονόμων της να πεθάνει, αλλά χάνει όλη σχεδόν την περιουσία της στο καζίνο.

Η ανθρώπινη φύση των παικτών του Ντοστογιέφσκι απομακρύνεται σταθερά από τη λογική, τη σύνεση, την οξυδέρκεια και βυθίζεται στον παρορμητισμό, την πλεονεξία, τον ανταγωνισμό, την αλαζονεία και τον άκρατο κυνισμό.

Η κριτική μας:

Η παράσταση ευτυχεί στα χέρια της χαρισματικής σκηνοθέτιδας Σοφίας Καραγιάννη, πατώντας στη ρέουσα μετάφραση του Μιλτιάδη Σαλβαρλή. Με την αγαστή σύμπλευση των συνεργατών της και την ευφάνταστη συμμετοχή του καθενός στον κοινό αισθητικό στόχο, πλάθει μία ευφυή, σφιχτοδεμένη, καλοκουρδισμένη, αλληγορική παράσταση με παιγνιώδη διάθεση στα όρια της “καρναβαλοποίησης”. Δημιουργείται ένα δυστοπικό σύμπαν, όπου ολοκληρωμένοι χαρακτήρες έρμαιοι των παθών τους με σαφείς αυτοκαταστροφικές τάσεις, χάνονται στη δίνη της μπίλιας αποδεικνύοντας ότι οι νόμοι του εύκολου κέρδους και της ερωτικής συμπεριφοράς μπορεί να έχουν κοινό παρονομαστή την ακόρεστη αλαζονεία. Το χιούμορ και το συναίσθημα προσδίδουν ζωντάνια και ζωτικότητα σε μία παράσταση που πάλλεται από το πρώτο κιόλας λεπτό.

Η Κωνσταντίνα Κρίγκου επιμελείται τα λιτά σκηνικά και τα ενδεικτικά κοστούμια της παράστασης. Η άδεια σκηνή του θεάτρου γεμίζει μεμιάς με το τροχήλατο αφαιρετικό τραπέζι, όπου βρίσκεται αραδιασμένος όλος ο θίασος με τα απαιτούμενα σκηνικά αντικείμενα, το οποίο σέρνει υπομονετικά ο πρωταγωνιστής ως ένας άλλος Σίσυφος στην έναρξη και στο φινάλε του έργου. Το τραπέζι είναι ο κύριος χώρος δράσης των ηρώων. Ευρηματική σύλληψη η χρήση μασκών που υποδηλώνει τα ζωώδη ένστικτα των ανθρώπων όταν καταβάλλονται από έντονα πάθη και απομακρύνονται από την πραγματική τους ταυτότητα.

Οι ηθοποιοί επιδίδονται σε αξιολάτρευτες χορευτικές κινήσεις και σωματοποιούν το συναίσθημα με ακριβή και πειθαρχημένο τρόπο χάρη στη Μαργαρίτα Τρίκκα. Ο τρόπος που λικνίζουν τους γοφούς τους στο στροβίλισμα της μπίλιας στο καζίνο είναι χάρμα οφθαλμών. Επίσης, η σκηνή των ερωτικών περιπτύξεών τους προσφέρει άπλετο γέλιο στους θεατές.

Οι λειτουργικές φωτιστικές δημιουργίες ανήκουν στο Νίκο Βλασόπουλο και το κατάλληλο ηχητικό πεδίο φροντίζει ο Στάθης Δρογώσης συμβάλλοντας επικοδομητικά στο άριστο αποτέλεσμα.

Τα εύσημα βεβαίως ανήκουν στους τέσσερις ηθοποιούς που βουτούν στο ερμηνευτικό πέλαγος εφοδιασμένοι με πλούσιο θεατρικό οπλισμό που εμπεριέχει άσβεστο πάθος, εκπληκτική κινητική ευχέρεια και αξιοζήλευτη υποκριτική σβελτάδα.

Ο έμπειρος Ιωσήφ Ιωσηφίδης αποδεικνύεται ένας εξαιρετικά γοητευτικός παίχτης που τινάζει τη μπάνκα στον αέρα. Υποδύεται τον Αλεξέι Ιβάνοβιτς, του οποίου η ζωή στροβιλίζεται συνεχώς από τη δίνη του έρωτα και της τύχης, καθιστώντας τον θύμα σ΄ ένα διαρκές κάτεργο δίχως αυτοκυριαρχία και αξιοπρέπεια καθώς όλοι οι χυμοί της ζωής του, οι δυνάμεις, η ενεργητικότητα και η τόλμη του σπαταλώνται αποκλειστικά στη ρουλέτα. Ακριβής, άμεσος, καίριος, εκφραστικός ζωγραφίζει δεξιοτεχνικά το πορτραίτο του ήρωά του με τις κατάλληλες αποχρώσεις παραδίδοντας έναν υποδειγματικό θεατρικό χαρακτήρα.

Ο ταλαντούχος Αλέξανδρος Τούντας υπηρετεί το τρίπτυχο του ρόλου του με μοναδική μαεστρία και ευπλαστία. Τρεις διαφορετικοί ήρωες σκιτσάρονται με γενναιοδωρία, ευστοχία και συνέπεια στο πρόσωπό του.

Η χαρισματική Βασιλική Διαλυνά εντυπωσιάζει ως σαγηνευτική Μπλανς και κλέβει πραγματικά τις εντυπώσεις ως γριά, καθώς διαθέτει απαράμιλλη κινητική εκφραστικότητα, επικοινωνιακή χάρη, ταπεραμέντο και δυναμισμό.

Η φέρελπις Κορίνα Θεοδωρίδου ακροβατεί με πειθαρχία και σύνεση στο δίπολο του χαρακτήρα της ευαίσθητης και συνάμα σκληροτράχηλης Πωλίνας, σκιαγραφώντας με συναισθηματική διαφάνεια την πολυπλοκότητα του χαρακτήρα της.

Εν κατακλείδι, «Ο Παίκτης» εκφράζει την άμεση εξομολόγηση ενός ανθρώπου με φωνή ασθμαίνουσα και οικεία. Η μοίρα του Αλεξέι Ιβάνοβιτς, σημαδεμένη από δύο ισοδύναμα πάθη, τον τζόγο και τον έρωτα για μία γυναίκα, αποκαλύπτει την εικόνα μιας ανθρωπότητας γεμάτης από παράλογες επιθυμίες και ανεξέλεγκτες φιλοδοξίες, καταδικασμένης σε αιώνια νοσταλγία της ευτυχίας ή στην προσδοκία της λύτρωσης. Είναι μία παράσταση ευφάνταστη, καλοδουλεμένη, πληθωρική που κερδίζει επάξια το παρατεταμένο χειροκρότημα και τα κολευκευτικά σχόλια του κοινού, αφήνοντας το ξεχωριστό καλλιτεχνικό της αποτύπωμα στην πολυπληθή θεατρική Αθηναϊκή κονίστρα.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Σοφία Καραγιάννη

Μετάφραση (από τα γαλλικά): Μιλτιάδης Σαλβαρλής

Προσαρμογή κειμένου: Σοφία Καραγιάννη, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Βάσια Mίχα

Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνα Κρίγκου

Μουσική: Στάθης Δρογώσης

Επιμέλεια κίνησης: Μαργαρίτα Τρίκκα

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Βάσια Μίχα

Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Trailer: Στέφανος Κοσμίδης

Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη

Παραγωγή:GAFF

Ερμηνεία (με αλφαβητική σειρά): Βασιλική Διαλυνά, Κορίνα Θεοδωρίδου, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Αλέξανδρος Τούντας

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.


Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή στις 21.15, Σάββατο στις 19:00 & Κυριακή στις 18.30


Τιμές εισιτηρίων

Γενική είσοδος: 12€

Μειωμένο: 10€

Ατέλειες: 5€


Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά χωρίς διάλειμμα


Προπώληση εισιτηρίων: Viva.gr


Δημόσιες σχέσεις & Επικοινωνία παράστασης: Χρύσα Ματσαγκάνη

Θέατρο 104

Ευμολπιδών 41, Γκάζι (σταθμός μετρό Κεραμεικός)

Tηλ.: 210.3455020


About Ntina Karra 31 Articles
Ονομάζομαι Ντίνα Καρρά. Είμαι άτομο εξωστρεφές, κοινωνικό, αισιόδοξο, ενθουσιώδες (κριός στο ζώδιο) και πολύ δημιουργικό! Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*