Είδαμε την παράσταση “ΨΙΘΥΡΟΙ” της Λίλλιαν Χέλλμαν σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν στο θέατρο Αθηνών

Γράφει η Ντίνα Καρρά

Με το δεξί ξεκινάει ο θεατρικός Μάιος στην πρωτεύουσα. Οι πολύκροτοι «Ψίθυροι»(The Children’s hour) της Λίλλιαν Χέλλμαν μεταφέρονται αριστοτεχνικά στην φιλόξενη σκηνή του θεάτρου Αθηνών από τον ταλαντούχο σκηνοθέτη Αλέξανδρο Κοέν, ο οποίος αναλαμβάνει και τη εύφορη μετάφραση του κειμένου. Έχοντας στη φαρέτρα του τη λειτουργική δραματουργική επεξεργασία της Κατερίνας Διακουμοπούλου και ένα θίασο υψηλών προδιαγραφών, πλαστουργεί ένα καθηλωτικό θεατρικό παζλ με συναισθηματική πληρότητα και στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ.

Οι «Ψίθυροι» αναδεικνύονται σε τραγικά γοητευτικό, ψυχολογικό υφαντό που στηρίζεται σε noir ατμόσφαιρα, μισόλογα, αβάσιμες υποψίες, υπόνοιες, εκβιασμούς, αμφιβολίες, υποκειμενικές ματιές σκιαγραφώντας τις κοινωνικές προεκτάσεις μιας κακόβουλης εκδοχής της αλήθειας στην πουριτανική Σκωτία του 1810.

Η σαρωτική δύναμη ενός θρασύδειλου ψιθύρου, ενός ψέματος με μία δόση αλήθειας αποδεικνύεται εκκωφαντικός. Κάθε ανεκτικότητα παύει να υφίσταται, όταν ο σπόρος της αδιόρατης απειλής φυτευτεί σε παιδικές ψυχές, οι οποίες πάντα θα αποτελούν το κοινωνικό άλλοθι για καθετί διαφορετικό και “αφύσικο”.

Η συγγραφέας ψιθυρίζει την πραγματική ιστορία δύο νέων, έξυπνων, αξιοπρεπών φιλενάδων και συνιδιοκτητριών ενός σχολείου θηλέων, της Τζέην Πίρι και της Μαριάν Γουντς. Η Τζέην είναι αρραβωνιασμένη με το νεαρό γιατρό Τζόζεφ Κάρντεν. Όταν τα οικονομικά του σχολείου επιτέλους αρχίζουν να ανθίζουν, το ζευγάρι αποφασίζει να ορίσει ημερομηνία γάμου, γεγονός που κάνει τη Μαριάν να νιώσει ένα κέντρισμα ζήλιας. Στο οικοτροφείο διδάσκει η κυρία Άννα Κουέλτς, θεία της Μαριάν και πρώην θεατρίνα. Μία κακεντρεχής μαθήτρια, η Μαίρυ Κάμμινγκ, κατηγορεί τις δύο γυναίκες ότι συνδέονται ερωτικά για να τις εκδικηθεί επειδή είχε τιμωρηθεί για κάποια σοβαρή αταξία. Ο γολγοθάς των δύο δασκάλων έχει ξεκινήσει με ολέθριες συνέπειες. Οι φήμες διαδίδονται από στόμα σε στόμα, και ως αποτέλεσμα το σχολείο χάνει την αξιοπιστία του, τα κορίτσια απομακρύνονται από τους γονείς τους και η επιχείρηση κλείνει. Η συνέχεια αναπάντεχη…

Η συγκλονιστική παράσταση του Αλέξανδρου Κοέν στηρίζεται σε δύο επιμέρους άξονες. Αρχικά, κάνει χρήση του θεατρικού κειμένου της συγγραφέως για να το εμπλουτίσει εν συνεχεία με όλα εκείνα που υπήρξαν δημιουργική έμπνευση για τη Χέλλμαν, βάσει ενός πραγματικού γεγονότος που συνέβη στη Σκωτία το 1810. Τα πρακτικά της αληθινής δίκης, οι αστυνομικές αναφορές, οι διηγήσεις μαρτύρων, το έντυπο υλικό της εποχής συνθέτουν ένα αριστοτεχνικά εκρηκτικό κοκτέιλ με στοιχεία τραγωδίας και δράματος. Το κλεμμένο βραχιόλι, η αφελής γιαγιά, η θεατρίνα θεία, η ψεύτρα μαθήτρια, το κρυφοκοίταγμα από την κλειδαρότρυπα του δωματίου αποτελούν μέγιστης σημασίας χαρακτηριστικά της υπόθεσης.

Η κριτική μας:

Αδιαμφισβήτητα, πρόκειται για ένα υποδειγματικό έργο τέχνης, δουλεμένο στην παραμικρή του λεπτομέρεια με την αγαστή σύμπλευση όλων των επιμέρους στο ιδεατό αποτέλεσμα και τη δημιουργική συμμετοχή του καθενός στην κοινή αισθητική γραμμή του.

Ο χαρισματικός σκηνοθέτης Αλέξανδρος Κοέν στήνει μία έντονα ατμοσφαιρική, κλιμακωτή, εύθραστη, χειροποίητη θεατρική κατασκευή γεμάτη με ανατροπές, υποδόρια ένταση, ειρωνεία, υποβόσκουσα αγωνία και συναισθηματική διαφάνεια. Κεντάει λεπτομερέστατα, βελονιά τη βελονιά, λέξη τη λέξη, στο μυαλό και στην ψυχή, στο πρόσωπο και στο βλέμμα, στο λόγο, στην κίνηση, στην παραμικρή χειρονομία των ηθοποιών, την πλέρια ψυχοδιανοητική αλήθεια των ρόλων τους.

Η Μαρίνα Σάττι καθοδηγεί επιδέξια το καλοκουρδισμένο φωνητικό σύνολο «chόrεs» που απαρτίζεται από τις ταλαντούχες: Μαρίνα Εμμανουηλίδου, Κατερίνα Κουτσονικόλα, Δανάη Πολίτη, Δέσποινα Τασλακίδου και Μαριάννα Τσαμπά. Τα όμορφα κορίτσια ανταποκρίνονται με συνέπεια χάρη στη φωνητική διδασκαλία της Ελένης Ποζατζίδου και πραγματικά είναι χάρμα οφθαλμών και ώτων.

Η Φρόσω Κορρού επιμελείται με φροντίδα τη συνεχή δονούσα κίνηση των ηθοποιών.

Εντυπωσιάζουν τα ιδιαίτερης αισθητικής κοστούμια του θιάσου με την υπογραφή του σχεδιαστή μόδας Δημήτρη Στρέπκου και του brand Celebrity Skin, τα οποία θυμίζουν αυστηρά ρούχα μιας αλλοτινής εποχής.

Ο λειτουργικός σκηνικός χώρος δια χειρός Γιάννη Αρβανίτη εγκιβωτίζει μία κλειστοφοβική, noir ατμόσφαιρα, όπου ψίθυροι πλανώνται καθ΄ολη τη διάρκεια του έργου.

Οι υποβλητικές φωτιστικές δημιουργίες του Αλέξανδρου Αλεξάνδρου ενδύουν με μυστηριώδη τρόπο πρόσωπα και αντικείμενα.

Το υπαινικτικό ηχητικό περιβάλλον του Παναγιώτη Μανουηλίδη συντελεί επιτυχώς στο όλο εγχείρημα, ενισχύοντας την υποβόσκουσα κλιμακωτή ένταση.

Η παράσταση αναμφίβολα ευτυχεί, όσο αφορά το έμψυχο δυναμικό της. Ένα ζωντανό έργο που πάλλεται, απαιτεί ηθοποιούς με γενναία υποκριτική ευρωστία, εύπλαστη κινητική ευχέρεια, πλούσια εφόδια ερμηνευτικής εμπειρίας, άφθονο συναισθηματισμό και να δουλεύουν εσωτερικά με πειθαρχία, σφοδρότητα και πάθος.

Οι πρωταγωνίστριες Μαρίνα Ψάλτη και Μαρίνα Ασλάνογλου μοιάζουν με αγόγγυστο δούναι και λαβείν. Ενδύονται τους χαρακτήρες της Μαριάν και της Τζέην με σεβασμό και ακεραιότητα. Είναι δύο γυναίκες νέες, έξυπνες, αγαπητές, αξιοπρεπείς με χιούμορ, δύναμη, υπομονή και ζεστασιά, οι οποίες εργάζονται πυρετωδώς για να δημιουργήσουν την επιχείρηση των ονείρων τους, μέχρι να συμβεί το μοιραίο περιστατικό που ανατρέπει μια και καλή την φαινομενικά ήρεμη ζωή τους.

Η Μαρίνα Ψάλτη σκιαγραφεί το πορτρέτο της ηρωίδας της με αψεγάδιαστη σκηνική ευπροσηγορία, υποκριτική αξιοσύνη και άκρα αυτοπειθαρχία. Συναισθηματικά ευάλωτη περνάει από συμπληγάδες πέτρες βήμα βήμα για να οδηγηθεί από την άγνοια στη γνώση. Έχοντας πλέον αυτογνωσία για την “αφύσικη” φύση της οδηγείται στην αυτοκτονία ως μία τραγική ηρωίδα. Καθηλωτική ερμηνεία!

Η δυναμική και αντικειμενική Τζέην της Μαρίνας Ασλάνογλου ζωγραφίζεται με σκηνική ευσυνειδησία, συναισθηματική δεινότητα και εκφραστική διαφάνεια αποδίδοντας με ευστοχία την ποιότητα του χαρακτήρα της. Υπέροχη ερμηνεία!

Η σπουδαία Αλεξάνδρα Παντελάκη υποδεύεται την κυρία Άννα Κουέλτς με ακρίβεια και επιδεξιότητα. Η θεία της Μαριάν, πρώην θεατρίνα, είναι μία γυναίκα επιρρεπής στις κολακείες, γεμάτη αυτολύπηση που δημιουργεί συνεχώς φασαρίες σαν γελοία επαναστάτρια. Συγκλονιστική ερμηνεία!

Η σημαντική Βάνα Παρθενιάδου ως Λαίδη Έλεν Κάμμινγκ ξέρει να κινεί τα νήματα μιας ολοκληρωμένη ερμηνείας με μέτρο, γενναιοδωρία και αλήθεια. Η σταδιακή της μεταμόρφωση θεωρείται εξαιρετική λεπτοδουλειά!

Η φέρελπις Βασιλική Κωστοπούλου ενσαρκώνει τη Μαίρυ Κάμμινγκ, την πέτρα του σκανδάλου, την απόλυτη απειλή με αξιοπρόσεχτη σκηνική ευκρίνεια. Ένα αδιανόητα κακεντρεχές, πονηρό κορίτσι με δύσκολο χαρακτήρα που επινοεί φοβερά ψέματα εις βάρος άλλων. Υποκριτικά, εκφραστικά και κινησιολογικά άρτια σε μία ερμηνεία άκρως πιστευτή και ομολογουμένως “αντιπαθητική”.

Ο άνδρας του θιάσου, ο Δημήτρης Γκουτζαμάνης αποδεικνύεται ευθύβολος και συνεπής στο ρόλο του Δόκτωρα Τζόζεφ Κάρντεν.

Συμπερασματικά, οι «Ψίθυροι» είναι αριστουργηματικοί, αξιοζήλευτοι, λεπτοδουλεμένοι και ακριβοθώρητοι με καθηλωτικές ερμηνείες στο σύνολό τους! Ένα προσεγμένο θεατρικό προϊόν φτιαγμένο με αγάπη, πάθος και μεράκι για όλους τους θεατρόφιλους. Συστήνεται ανεπιφύλακτα!

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Μαρίνα Ψάλτη, Μαρίνα Ασλάνογλου, Αλεξάνδρα Παντελάκη, Βάνα Παρθενιάδου, Δημήτρης Γκουτζαμάνης, Βασιλική Κωστοπούλου και το φωνητικό σύνολο chόrεs: Μαρίνα Εμμανουηλίδου, Κατερίνα Κουτσονικόλα, Δανάη Πολίτη, Δέσποινα Τασλακίδου, Μαριάννα Τσαμπά

μετάφραση-σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Κοέν

διεύθυνση φωνητικού συνόλου: Μαρίνα Σάττι

κινησιολογία: Φρόσω Κορρού

σκηνικά: Γιάννης Αρβανίτης

κοστούμια: Celebrity Skin

φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου

μουσική: Παναγιώτης Μανουηλίδης

μουσική διδασκαλία: Ελένη Ποζατζίδου

δραματολόγος: Κατερίνα Διακουμοπούλου

βοηθός σκηνοθέτη: Βασιλεία Κανάκη

βοηθός σκηνογράφου: Θεανώ Βάχλα

επικοινωνία – προβολή: Αγλαΐα Παγώνα

διεύθυνση παραγωγής: Λευτέρης Κώτσης

φωτογραφίες: Φένια Λαμπροπούλου

από 3 Μαΐου και για 20 παραστάσεις

κάθε Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 21.15 και Κυριακή στις 20.15

στο Θέατρο Αθηνών(Βουκουρεστίου 10, Σύνταγμα – τηλ. 2103312343)

η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού

About Ntina Karra 22 Articles
Ονομάζομαι Ντίνα Καρρά. Είμαι άτομο εξωστρεφές, κοινωνικό, αισιόδοξο, ενθουσιώδες (κριός στο ζώδιο) και πολύ δημιουργικό! Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*