Είδαμε την παράσταση “Κεφάλαιο: Αθήνα | Athens: Capital” στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (Rex)

Κεφάλαιο: Αθήνα | Athens: Capital

Τι είναι η Αθήνα και ποιος ο σύγχρονος ρόλος της; Πάνω σε αυτό το προβληματισμό τοποθετείται το κάλεσμα του φετινού Φεστιβάλ νέων δημιουργών της Πειραματικής Σκηνής (-1) του Εθνικού Θεάτρου απευθυνόμενο σε νέους καλλιτέχνες, οι οποίοι συνθέτουν επί σκηνής κάτι από τον αττικό ουρανό, τον αστικό ιστό και την ιστορία της πρωτεύουσας αλλά και τη πιθανή εξέλιξη της. Μέσα στο πλαίσιο αυτό παρευρεθήκαμε στην πρεμιέρα της παράστασης “Κεφάλαιο: Αθήνα | Athens: Capital” του Δημήτρη Μπαμπίλη, η οποία συνδυάζει όλες τις χάρες των παραστατικών τεχνών, της μουσικής και του ντοκιμαντέρ. Παίρνοντας σαν αφετηρία το τελευταίο οικιστικό φαινόμενο του airbnb, ένα σύνολο ειδικών της πόλης (κάτοικοι, επισκέπτες, μελετητές) ξετυλίγει την ιστορία της Αθήνας βάσει του μεταπολεμικού μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομίας, αλλά και του Υποκειμένου κρίσης. Έτσι, η Αθήνα παρουσιάζεται σαν τον Ιανό με δύο πρόσωπα: εκείνο του Κεφαλαίου και εκείνο της βιωμένης πραγματικότητας.

Όπως γίνεται φανερό ήδη από το τίτλο της παράστασης, η Αθήνα καταρχάς λαμβάνεται υπόψη σαν Κεφάλαιο, ήτοι σαν περιουσιακό στοιχείο που χρησιμοποιείται κατά την παραγωγική διαδικασία. Πράγματι, η ιστορία της Αθήνας, όπως παρουσιάζεται μέσα από μια ενδελεχή έρευνα των συντελεστών, είναι μια ιστορία που διαπλέκεται με την οικονομία και την πολιτική, αφού το προσφυγικό ζήτημα, ο εμφύλιος και η δημιουργία της “μεσαίας” τάξης, εκείνης των μικροαστών, έχουν διαλεκτική σχέση με την αστικοποίηση και την Αθήνα, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Πολύ περισσότερο η Αθήνα ως κεφάλαιο παράγει, με μαρξιστικούς όρους, εμπόρευμα. Το εμπόρευμα αυτό είναι που καθορίζει και την ουσία της, η οποία γίνεται αντιληπτή μέσα από τη σχέση “σημαίνοντος -σημαινόμενου”. Έτσι, ο αττικός ουρανός, η γραφικότητα της Πλάκας και της Ακρόπολης, η αθηναϊκή διασκέδαση και η νυχτερινή ζωή μπορεί να αποτελούν τους πόλους έλξης της, παράλληλα όμως είναι η ίδια η πόλη. Από την άλλη μεριά, η Αθήνα αλλάζει μορφή ανάλογα με το Υποκείμενο κρίσης, αφού διαφορετικά την βιώνει ο τουρίστας, ο μετανάστης, ο φοιτητής, ο “βέρος” Αθηναίος, ο επαρχιώτης κοκ. Πρόκειται, έτσι, για μια επιτελεστική κατασκευή, η οποία ανήκει στη σφαίρα του φαντασιακού. Ως εκ τούτου, η Αθήνα δε μας ανήκει.

Όλα τα παραπάνω αποκρυσταλλώνονται μέσα από τη σκηνοθεσία του Δημήτρη Μπαμπίλη, η οποία προσεγγίζει τις βασικές αρχές του devised theatre και του σωματικού θεάτρου. Επιπλέον, αυτοσχεδιασμοί, χαλαρές θεατρικές συμβάσεις, συνεχείς θραύσεις του “τέταρτου τοίχους” και μεταθεατρικοί υπαινιγμοί είναι λίγα από τα χαρακτηριστικά της μετανεωτερικής αισθητικής του έργου, η οποία, ωστόσο, παρουσιάζεται συμφιλιωμένη με τον πολιτικό λόγο, συνθέτοντας έτσι και την ιδιαίτερη ταυτότητα του. Ως εκ τούτου, πρόκειται για μια παράσταση, η οποία συνδυάζοντας λόγο, μουσική και έρευνα, στηρίζεται σε μια κοινωνικό -οικονομική ανάλυση της κατασκευής της Αθήνας, η οποία ωστόσο γίνεται αντιληπτή μέσα από ένα διαρκές παιχνίδι σημειωτικής. Έτσι, ακόμα κι αν της αλλάζαμε όνομα -ακόμα κι αν την λέγαμε Ποσειδωνία – αυτή θα παρέμενε όλα αυτά που φοβόμαστε, επιθυμούμε, αναζητούμε και ανακαλύπτουμε. Άλλωστε, η Αθήνα είναι και τα τραύματα του παρελθόντος της. Πάνω σε αυτά στηρίζεται το παρόν της. Φτάνει να αναρωτηθούμε: “μπορούμε να ελπίζουμε όχι και το μέλλον της;”.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ -ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ (-1) (Πανεπιστημίου 48, Αθήνα, 2118000080)

Ερμηνεύουν: Adrian Frieling, Γιώργος Κριθάρας, Δήμητρα Λούπη, Βάλια Παπαχρήστου, Αντώνης Τσίλλερ
Σκηνοθεσία – Δραματουργία: Δημήτρης Μπαμπίλης
Σκηνικά – Κοστούμια: Δάφνη Αηδόνη
Έρευνα: Βασίλης Λεμονής, Γεωργία Κανελλοπούλου, Μαρία Άννα Γιαννούλου, Φαίη Τσιλιβή
Μουσική: Gary Salomon
Φωτισμοί: Ελένη Χούμου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γεωργία Κανελλοπούλου, Μαρία Άννα Γιαννούλου
Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Κωνσταντινίδης

Παραστάσεις: Πέμπτη 23/05 στις 21:00, Παρασκευή 24/05 στις 18:30, Σάββατο 25/05 στις 21:00, Κυριακή 26/05 στις 18:30

Εισιτήρια:Οι θεατές θα μπορούν να προμηθευτούν δωρεάν δελτία εισόδου από τα ταμεία του θεάτρου REX, Πανεπιστημίου 48, μόνο για τις παραστάσεις της εκάστοτε μέρας. Θα τηρηθεί αυστηρά σειρά προτεραιότητας.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*