Είδαμε την “Μαρία Πενταγιώτισσα” του Μποστ στο Κηποθέατρο Παπάγου

Γράφει η Λένα Σάββα

Την παράσταση ΜΑΡΙΑ ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΙΣΣΑ παρακολουθήσαμε στο κηποθέατρο Παπάγου κι ομολογουμένως ήταν μια όαση μέσα στο ζοφερό προεκλογικό, μετεκλογικό και πάλι προεκλογικό κλίμα. Ο δαιμόνιος Μποστ “συνεργάστηκε” με τον Μάνο Καρατζογιάννη (δραματουργική επεξεργασία- σκηνοθεσία) κι έδωσαν μια παράσταση τρελού γέλιου κι άφθονων κοινωνικών και πολιτικών μηνυμάτων.

Δυο δημοσιογράφοι από ένα κανάλι της Αθήνας (Αργύρης Αγγέλου-πολύ εύστοχος στο ρόλο του- και Δανάη Μπάρκα– κλώνος της Πενταγιώτισσας και πολύ καλή επίσης- πηγαίνουν στους Πενταγιούς για να πάρουν συνέντευξη από την τρισέγγονη της Μαρίας, τη Μαρίτσα (Βίκυ Σταυροπουλου εξαιρετική). Η Μαρία Πενταγιώτισα -κατά κόσμον Μαρία Δασκαλόπουλου- έμεινε στην ιστορία για την έντονη ερωτική ζωή της, ενώ θεωρείται μέχρι σήμερα, μια από τις πρώτες φεμινίστριες στην Ελλάδα. Γνωστό το λαϊκό τραγούδι “στα Σάλωνα σφάζουν αρνιά και στο Χρισσό κριάρια και στης Μαρίας την ποδιά σφάζονται παλληκάρια”. Η Μαρίτσα, λοιπόν, περιγράφει μια γυναίκα αδίστακτη, με πάθος, χωρίς συναίσθημα για τους άντρες,που η φιλοδοξία της για πλούτη και δόξα την έκανε σκληρή κι άκαρδη. “Αυτή έμαθε στις γυναίκες για τις “σωστές τις επενδύσεις”,αυτή άνοιξε τις αγορές κι έκανε το χρήμα να κυκλοφορήσει”.

Η ξεκαρδιστική αυτή παρωδία ηθών που έγραψε ο Μποστ το 1982, μετατρέπεται από το Μάνο Καρατζογιάννη σε ένα έργο τόσο παλιό όσο και σύγχρονο και φρέσκο. Εθνικισμός, λαϊκισμός και πρωτοπορία γίνονται ένα κουβάρι, δίνοντάς μας αρκετές νύξεις των όσων ζούμε σήμερα. Στάνη κι ένφια, λιτότητα, φοροδιαφυγές, δημοσιονομική και οικονομική κρίση. “Χίλιες φορές τον Κιουταχή τον άπιστο διαλέγω”. Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει νοσταλγικές μπούρδες για την επταετία.

Τη διαβόητη Μαρία -ένα παγανιστικό θα έλεγα σύμβολο του αιώνιου θηλυκού- η σκηνοθετική ευφυία του Καρατζογιάννη -πιάνοντας εξαιρετικά εύστοχα τη ψυχολογία της μάζας- την κάνει εξιλαστήριο θύμα που ευθύνεται για όλα τα δεινά μας.Μήπως θυμίζει κάτι αυτό; Έτσι η Πενταγιώτισσα συνέβαλλε στην ηθική κατάπτωση της Ελλάδας, ήταν η 17 Νοέμβρη της εποχής της, μας οδήγησε στην ασυδοσία και τη διαφθορά, ευθύνεται για τα Ιμια, το σκάνδαλο των υποκλοπών, το Βατοπέδιο, το σκάνδαλο Novartis. Έρχεται όμως και γι αυτήν η Νέμεσις με…… οιδιπόδεια μορφή αφήνοντάς μας ένα παιδαγωγικό μήνυμα.

Ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης απολαυστικός στο ρόλο της Μαρίας, με την ερμηνευτική του ευελιξία, κινήθηκε ακριβώς πάνω στο πνεύμα του Μποστ και της σκηνοθετικής γραμμής, κάνοντας το κοινό του κηποθέατρου να τραντάζεται από τα γέλια. Πολύ καλοί οι:Δημήτρης Μαυρόπουλος, Μελέτης Ηλίας,Χάρης Γρηγορόπουλος, Γιώργος Δεπαστας, Αχιλλέας Σκεύης και Απόστολος Καμιτσάκης. Η μουσική του Θύμιου Παπαδόπουλου πάντρεψε επιτυχημένα το λαϊκό το ραπ και το κλαρίνο με μια μικρή μουσική αναφορά στον…..Θάνο Μικρούτσικο. Εξαιρετικές οι χορογραφίες και η κινησιολογία (Βρισηίς Σολωμού) που έδωσαν μια πολύ ζωντανή μουσικοχορευτική παράσταση σε συνδυασμό με τα κοστούμια της Βάνας Γιαννούλα.

Ηθικόν δίδαγμα:Μη χάσετε αυτή την παράσταση με τίποτα.Αν δε βρεθεί σωτήρας πολιτικός να μας “σώσει” μπορεί να μας σώσει η τέχνη μέσα από το Θέατρο και δη το γέλιο.

Συντελεστές

Συγγραφέας: ΜΠΟΣΤ
Σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία: ΜΑΝΟΣ  ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
Σκηνικά: ΓΙΑΝΝΗΣ  ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Κοστούμια: ΒΑΝΑ  ΓΙΑΝΝΟΥΛΑ
Μουσική:ΘΥΜΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτισμοί: ΝΙΚΟΣ  ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Χορογραφίες – Κινησιολογία: ΒΡΙΣΗΙΣ ΣΟΛΩΜΟΥ
Διεύθυνση Παραγωγής: ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ
Εκτέλεση Παραγωγής: ΣΑΚΗΣ ΜΑΝΑΦΗΣ
Artwork: ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΛΕΒΙΖΑΚΗ
Επικοινωνία: ΕΙΡΗΝΗ ΛΑΓΟΥΡΟΥ
Παραγωγή: 5η ΕΠΟΧΗ

Παίζουν
ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ | ΒΙΚΥ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ | ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ | ΜΕΛΕΤΗΣ ΗΛΙΑΣ | ΑΡΓΥΡΗΣ ΑΓΓΕΛΟΥ | ΧΑΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ| ΔΑΝΑΗ ΜΠΑΡΚΑ | ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΠΑΣΤΑΣ | ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΣΚΕΥΗΣ | ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΜΙΤΣΑΚΗΣ

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*