Είδαμε τον “Ανθρωπο Ελέφαντα” σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη στο Vault Theatre Plus

Γράφει η Ντίνα Καρρά

Μαγευτικά συγκλονιστικός αποδεικνύεται «ο Άνθρωπος Ελέφαντας», το πολυβραβευμένο έργο του Bernard Pomerance στο Vault Theatre Plus στο Βοτανικό. Ο σημαντικός Κοραής Δαμάτης καθοδηγεί ένα εκλεκτό επιτελείο ηθοποιών με τον πολυσχιδή Δημήτρη Καρατζιά στον πρωταγωνιστικό ρόλο-πρόκληση.

Το συγκεκριμένο έργο, έχει αποσπάσει το βραβείο Tony το 1979 ως το καλύτερο θεατρικό της χρονιάς και έχει μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη από το Ντέιβιντ Λιντς το 1980, με το Τζον Χαρτ στον ομώνυμο ρόλο, αποσπώντας οκτώ υποψηφιότητες για Όσκαρ.

Πρόκειται για την αληθινή ιστορία του Τζων Μέρρικ (Joseph Carey Merrick), ενός παραμορφωμένου Άγγλου εξαιτίας μιας σπάνιας πάθησης που έζησε στο Βικτωριανό Λονδίνο στα τέλη του 19ου αιώνα. Ένας ευαίσθητος ποιητής με πλούσιο πνευματικό και συναισθηματικό κόσμο αλλά με μορφή ελέφαντα που κυκλοφορούσε με κουκούλα για να μην τρομάζει τους ανθρώπους. Το τέρας του τσίρκου που ζούσε στο περιθώριο της κοινωνίας κυνηγημένος από τους εφιάλτες και από τους συνανθρώπους του. Από την πλανόδια χλεύη των freak shows, ο Τζων έγινε το αγαπημένο ανέκδοτο της καλής και προοδευτικής κοινωνίας. Η μετακίνησή του στον καθωσπρέπει κόσμο της βικτωριανής αγγλικής τάξης από τον γιατρό Φρέντερικ Τριβς καλυτέρευσε τις συνθήκες της ζωής του, αλλά εξακολουθούσε να παραμένει δέσμιος της αποκρουστικής του εμφάνισης σ΄ ένα αποστειρωμένο περιβάλλον ανίκανο να δει και να αφουγκραστεί πέρα από την εικόνα του.

Παραμορφώσεις και Κανόνες

«Ο Άνθρωπος Ελέφαντας» είναι μία αλληγορία της ανθρώπινης ύπαρξης στην καρδιά του πουριτανισμού που ερευνά σε βάθος τα δυσδιάκριτα όρια του ανθρωπισμού και της ηθικής στη θέα του διαφορετικού. Κοινωνική καταγγελία, ηθική διαπαιδαγώγηση, πολιτική μπροσούρα που αντικατοπτρίζει με τρομακτική ακρίβεια τον φόβο, την απαξίωση και τον ρατσισμό του ανθρώπου απέναντι σε καθετί που αδυνατεί να κατανοήσει. Μία «δι’ ἐλέου καί φόβου περαίνουσα τήν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν» τραγωδία που μετατρέπεται σε ελεγεία της τερατώδους ανθρωπότητας και απανθρωπότητας, μασκαρεμένη και καμουφλαρισμένη μέσα από ένα βικτωριανό θέατρο ηθών. Η γεμάτη συμπόνια ματιά προς τους εκ γενετής τραυματισμένους κρύβει έναν βαθύ, ιδιότυπο ρατσισμό. Το δίκαιο των φυσιολογικών υποκρίνεται πως έχει περιθώρια συμπόνιας προς το ξένο, το αλλόκοτο, το εχθρικό, το αλλότριο, το διαφορετικό και ο Άνθρωπος Ελέφαντας αποτελεί πρώτης τάξεως υλικό για το αδηφάγο κοινό των τσίρκο και των επιστημονικών πανηγυριών.

Ο μαέστρος Κοραής Δαμάτης, έχοντας στα χέρια του την ρέουσα μετάφραση της Μαρλένας Γεωργιάδη, αναλαμβάνει την έξοχη δραματουργική επεξεργασία-διασκευή του έργου και σκηνοθετεί μία γόνιμη παράσταση, έντονης ενεργειακά ψυχογραφικής και ποιητικής θερμοκρασίας υψηλού επιπέδου με πλούσιο δούναι και λαβείν. Η προδιαγεγραμμένη ζωφώδης ατμόσφαιρα του έργου μετατρέπεται σε επιβλητική εικαστική περιπέτεια με αισθητική και συναίσθημα απογειώνοντας τη δραματικότητα στα ύψη. Ένα τρομαχτικό όνειρο μεταλλάσσεται σε υπερρεαλιστικό ποίημα και το δεδομένο αλλάζει οπτική και νοηματική διάσταση στα χέρια του.

Μεταφυσικές αγωνίες, παράλογες φοβίες, ένα πεδίο παρανοϊκής τρέλας στην προέκταση ενός απάνθρωπου κόσμου μέσα από τα μάτια ενός πλάσματος με λυτρωτική ανθρωπιά, καταλυτική ευαισθησία και τρυφερή καρδιά.

Χωρίς να επιζητά την λύπηση του ήρωα, πλάθει έναν κόσμο αρμονικά ενεργειακό στο σκιερό του περιβάλλον με έντονο λυρισμό, ρέουσες εικόνες, χειμαρρώδη συναισθήματα και αιχμηρούς διαλόγους  που  συν-κινεί και συνταράσσει το μέσα μας. Εξαιρετική σύλληψη το όνειρο που παρεμβάλλεται στη ροή του έργου αντιστρέφοντας τους κανόνες του φυσιολογικού.

Αδιαμφισβήτητα, πρόκειται για ένα υποδειγματικό έργο τέχνης, δουλεμένο στην παραμικρή του λεπτομέρεια με την αγαστή σύμπλευση όλων των επιμέρους στο ιδεατό αποτέλεσμα και τη δημιουργική συμμετοχή του καθενός στην κοινή αισθητική γραμμή του.

Ειδική μνεία στις δεκαεπτά μάσκες που φορούν οι ηθοποιοί, έργα τέχνης απαράμιλλης ομορφιάς που εμπνεύστηκε η Ελένη Σουμή και απογειώνουν το δραματικό ύφος του θεματικού πυρήνα.

Ιδιαίτερη κατασκευή η σιδερένια, ανάγλυφη, αφαιρετική μάσκα-κλουβί του ήρωα σε συνδυασμό με το γιγαντιαίο δεξί του χέρι δια χειρός Σωκράτη Παπαδόπουλου, η οποία αποτυπώνει ιδανικά το δύσμορφο πρόσωπο του ανθρώπου ελέφαντα και επιτρέπει στον θεατή να τρυπώσει στα μύχια της ψυχής του.

Τα λειτουργικά σκηνικά, τα πανέμορφα κοστούμια ενδεικτικά της εποχής και οι εύγλωττες φωτιστικές δημιουργίες φέρουν τη σφραγίδα του σκηνοθέτη Κοραή Δαμάτη, ο οποίος γνωρίζει από πρώτο χέρι πως να αναγάγει μια άρτια καλλιτεχνική παράσταση. Αλληγορικής σημασίας ο επιβλητικός σουρεαλιστικός πίνακας της Shiori Matsumoto που δεσπόζει στο κέντρο της σκηνής και διαθλά την στρεβλή πραγματικότητα προσδίδοντας μαγεία και παιδικότητα.

Στο Χρήστο Σάλεμ ανήκουν τα εντυπωσιακά σπαθιά φωτός που λαμπυρίζουν στο σκοτάδι μεταφέροντας το στίγμα των απάνθρωπων freak shows.

Οι καρποί της Μαρίζας Τσίγκα αποδίδουν γόνιμα, καθώς οι ερμηνευτές κινούνται με αφοπλιστική άνεση στη μικρή σκηνή του θεάτρου σωματοποιώντας το συναίσθημα με τρόπο ακριβή και πειθαρχημένο.

Ο Μάνος Αντωνιάδης έχει συνθέσει για ακόμη μία φορά εξαίσια μουσική με το κατάλληλο υποβλητικό ηχόχρωμα και tempo.

Ο θίασος αξιοπρόσεχτος και αξιοζήλευτος, προσεγμένος και σμιλεμένος στην παραμικρή λεπτομέρεια, λειτουργεί ως σφιχτοδεμένη ομάδα με ολοκληρωμένες, ευθύβολες ερμηνείες που ακροβατούν αριστοτεχνικά σε ύφος και διαθέσεις δικαιώνοντας την σπουδαιότητα τούτης της θεατρικής δημιουργίας. Λόγος, κίνηση και έκφραση των ηρώων σε πλήρη αρμονία.

Ο Άνθρωπος Ελέφαντας του Δημήτρη Καρατζιά είναι καθηλωτικός σε μία ερμηνεία αντίβαρο σ΄έναν άθλιο κόσμο. Κεντάει λεπτομερέστατα, βελονιά τη βελονιά, λέξη τη λέξη, στο μυαλό και στην ψυχή, στο πρόσωπο και στο βλέμμα, στο λόγο, στην κίνηση, στην παραμικρή χειρονομία του, την πλέρια ψυχοδιανοητική αλήθεια του ήρωά του. Ακριβής, άμεσος, καίριος, εκφραστικός ζωγραφίζει δεξιοτεχνικά το πορτραίτο του χαρακτήρα του με τις κατάλληλες αποχρώσεις παραδίδοντας έναν άνθρωπο έξυπνο, ευαίσθητο, καλόψυχο, υπάκουο, ευγενικό, πονόψυχο με απόλυτη πίστη στη ζωή που αναγκάζεται να ζει κυνηγημένος κάτω από την τρομαχτική του όψη. Αποδεικνύει έμπραχτα ότι εκτός από άξιος σκηνοθέτης, είναι και ένας άξιος ηθοποιός γεμάτος φως.

Ο χαρισματικός Περικλής Μοσχολιδάκης ενσαρκώνει τον γιατρό Φρέντερικ Τριβς με σκηνική ευσυνειδησία, συναισθηματική δεινότητα και εκφραστική διαφάνεια αποδίδοντας με ευστοχία την ποιότητα του χαρακτήρα του. Ένας άνθρωπος της επιστήμης που θυσιάζει εν μέρει την ανθρωπιά του στο βωμό της ματαιοδοξίας του. Ανατριχιαστικός στο φινάλε με τον “απολογητικό” μονόλογό του.

Ο ταλαντούχος Στέλιος Καλαϊτζής υπηρετεί το τρίπτυχο του ρόλου του με μοναδική μαεστρία και ευπλαστία. Τρεις διαφορετικοί ήρωες, ο σκληροτράχηλος Ρος, ο καλοσυνάτος Επίσκοπος και ο Νοσοκόμος Γουίλ σκιτσάρονται με γενναιοδωρία, αυθεντικότητα και συνέπεια στο πρόσωπό του. Εξαιρετική δουλειά.

Η σαγηνευτική Μαρία Καβουκίδου ως Κυρία Κένταλ αποδεικνύεται πρωταγωνίστρια πολλών καρατίων με στιβαρή ερμηνευτική παιδεία και πλούσια εφόδια υποκριτικής εμπειρίας. Γοητευτική, φινετσάτη, συναισθηματική ρίχνει στα δίχτυα της τον δύσμορφο Μέρρικ. Σαν Σουβλίτσα εντυπωσιάζει με την κινητική της εκφραστικότητα.

Ο φέρελπις Μιχάλης Καλιότσος ακροβατεί με πειθαρχία και σύνεση στο ρόλο του συμφεροντολόγου Καρλ Γκομ, διευθυντή του νοσοκομείου και του ελεγκτή σκιαγραφώντας με απόλυτη συναισθηματική ευθυβολία την πολυπλοκότητα των χαρακτήρων τους.

Ο πολύ καλός Αντώνης Καραθανασόπουλος ανταποκρίνεται άρτια υποκριτικά, εκφραστικά και κινησιολογικά σε τρεις ερμηνείες (Άνδρας στο τσίρκο, Άγγλος Αστυνομικός, νοσοκόμος Σνορκ) άκρως πιστευτές με τις ανάλογες κορυφώσεις.

Η νεαρή Σοφία Ρουβά ως Δις Σάντουιτς και Σουβλίτσα πειστική και συναισθηματικά χειμαρρώδης.

Συμπερασματικά, «ο Ανθρωπος Ελέφαντας» είναι αριστουργηματικός, αξιοζήλευτος, λεπτοδουλεμένος με ακριβοθώρητη σκηνοθετική προσέγγιση και ολοκληρωμένες υποκρίσεις στο σύνολό τους. Ένα προσεγμένο θεατρικό προϊόν με “καλοντυμένα” τέρατα και έναν τραγικό πρωταγωνιστή που δεν έχει επιλογή. Μία παράσταση που οφείλεις να δεις για την ψυχή σου. Σπεύσατε!

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Συγγραφέας: Bernard Pomerance

Μετάφραση: Μαρλένα Γεωργιάδη

Δραματουργική επεξεργασία-Διασκευή-Σκηνοθεσία: Κοραής Δαμάτης

Σκηνικά – Κοστούμια: Κοραής Δαμάτης

Μάσκες: Ελένη Σουμή

Μουσική: Μάνος Αντωνιάδης

Κίνηση: Μαρίζα Τσίγκα

Σχεδιασμός φωτισμών: Κοραής Δαμάτης

Βοηθός φωτιστή: Θοδωρής Μαργαρίτης

Βοηθός σκηνοθέτη: Αναστασία Τσούτση


Β΄βοηθός σκηνοθέτη: Λήδα Μεϊντάνη

Κατασκευή μάσκας Ελέφαντα: Σωκράτης Παπαδόπουλος

Κατασκευή φωτόσπαθων: Χρήστος Σάλεμ

Κατασκευές σκηνικών: Φώτης Μουρτάς

Φωτογραφίες παράστασης: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Trailer: Στέφανος Κοσμίδης

Επικοινωνία παράστασης : Χρύσα Ματσαγκάνη

Παραγωγή: VAULT

Διανομή

Τζων Μέρρικ (ο Άνθρωπος Ελέφαντας): Δημήτρης Καρατζιάς

Φρέντερικ Τριβς (ιατρός στο νοσοκομείο του Λονδίνου): Περικλής Μοσχολιδάκης

Κυρία Κένταλ (ηθοποιός), ΣουβλίτσαΜαρία Καβουκίδη

Ρος (μάνατζερ του Άνθρωπου Ελέφαντα) / Επίσκοπος Γουίλ (νοσοκόμος): Στέλιος Καλαϊτζής

Καρλ Γκομ (Διευθυντής του Νοσοκομείου) / ΕλεγκτήςΜιχάλης Καλιότσος

Άνδρας στο τσίρκο / Άγγλος ΑστυνομικόςΣνορκ (νοσοκόμος): Αντώνης Καραθανασόπουλος

Δις Σάντουιτς / ΣουβλίτσαΣοφία Ρούβα

Ευχαριστούμε θερμά,

την Νότα Μπενετάτου για την πολύτιμη βοήθειά της, την Shiori Matsumoto για την παραχώρηση του κεντρικού πίνακα της παράστασης.

*ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ
ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΗΛΗ ΘΕΑΜΑΤΩΝ

Από την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2019 έως την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2020

ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00, Κυριακές στις 18:15

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90′ (χωρίς διάλειμμα)

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Γενική είσοδος: 16 ευρώ

Προπώληση viva: 14 ευρώ

Φοιτητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ): 12 ευρώ

Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS

Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός

Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8′ περίπου με τα πόδια)

Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889

(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 – 14:00 και 17:00 – 21:00)

Email: vaultvotanikos@gmail.com

FB Page http://www.facebook.com/VAULTTheatreGr1

About Ntina Karra 22 Articles
Ονομάζομαι Ντίνα Καρρά. Είμαι άτομο εξωστρεφές, κοινωνικό, αισιόδοξο, ενθουσιώδες (κριός στο ζώδιο) και πολύ δημιουργικό! Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*