Είδαμε “Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα” στο Τεχνοχώρος ‘Εργοτάξιον’

Έρωτας, τιμή, θάνατος

Γράφει η Λουκία Σουγιά

Η «Γέρμα», ο «Ματωμένος γάμος» και «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» συνιστούν την τριλογία της «ισπανικής υπαίθρου» στο έργο του Λόρκα. Το «Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα», συγκεκριμένα, γράφτηκε το 1936 και ολοκληρώθηκε λίγους μήνες πριν τη βίαιη ανάληψη της εξουσίας από τον δικτάτορα Φράνκο. Αν η τέχνη απηχεί τη ζωή και αποτελεί καθρέφτισμα της ιστορικής και κοινωνικής συγκυρίας, δεν είναι διόλου τυχαίο το ότι ο Λόρκα επιλέγει να αφηγηθεί μια ιστορία καταπίεσης, επιβολής και στυγνής εξουσίας λίγο πριν ένας δικτάτορας σκλαβώσει τον λαό της Ισπανίας. Με αδρές πινελιές σκιαγραφεί τον χαρακτήρα μιας εξουσιαστικής γυναικείας φιγούρας¸ που επιβάλλει τον προσωπικό, θρησκόληπτο και άτεγκτο κοινωνικό νόμο στα μέλη του σπιτιού της –μητέρα, υπηρέτριες και κόρες.

Η Μπερνάρντα Άλμπα δεν είναι μια τυχαία γυναίκα: η καταγωγή της είναι ευγενική και η οικονομική της θέση υπήρξε υψηλή, γεγονός που τη διαχωρίζει -κοινωνικά και ψυχικά- από τους απλούς χωρικούς που κατοικούν στον τόπο της. Ο οικονομικός ξεπεσμός κι ένα πένθος που επιλέγει να ζήσει με τον αυστηρότερο τρόπο, αυξάνουν την απομόνωση τη δική της, αλλά και των πέντε κοριτσιών, σ’ ένα σπίτι που «οφείλει» να παραμείνει κλειστό στα καλέσματα του έξω κόσμου. Στα κελεύσματα της φύσης, της νιότης, των επιθυμιών.

Σ’ ένα διάφανο -αλλά περίκλειστο- σκηνικό (πρωτότυπη εκτέλεση του Ευγένιου Αρβανιτάκη) ράβοντας σε πραγματική ραπτομηχανή, τρώγοντας αληθινό φαγητό που μοσχομυρίζει, λούζοντας τα μαλλιά τους επί σκηνής -ρεαλισμός αναγκαίος σε μια «υπαίθρια» τριλογία- οι ηθοποιοί προσεγγίζουν τα πάθη των ηρωίδων: τη λαχτάρα για ζωή, τον πόθο για το απαγορευμένο άγγιγμα του άντρα, τον ανομολόγητο έρωτα που βασανίζει, το μίσος της αντιζηλίας, την υπονόμευση της ευτυχίας, την καταπιεσμένη ορμή και χαρά. Ανάμεσα σ’ αυτές και τη ζωή στέκει η ανάλγητη Μάνα και τα «πρέπει» της, με το μπαστούνι πάντα έτοιμο να χτυπήσει, με τον λόγο πάντα έτοιμο να απαγορεύσει: ό,τι δεν χάρηκε η ίδια, δεν θα το χαρεί καμιά απ’ τις κόρες.

Οι κόρες αυτές, κυρίως, ακροβατούν κραυγάζοντας σαν φυλακισμένες -συχνά μέσα από σιγασμένες, μοχθηρές επιθέσεις της μιας ενάντια στην άλλη, υπό τον φόβο της αδυσώπητης, ανηλεούς Μπερνάρντας, εκπροσώπου μιας εκκλησίας και κοινωνίας που αποτρέπουν, απαγορεύουν και, αν χρειαστεί, τιμωρούν. Η κατάληξη είναι προδιαγεγραμμένα τραγική.

Η νεοσύστατη ομάδα «Mariposa» («πεταλούδα», στα Ελληνικά) αναμετριέται εδώ μ’ ένα έργο μεγάλων αξιώσεων και βαριών θεατρικών καταβολών. Επιχειρεί την προσέγγισή του με μέσα απλά και ματιά νεανική. Είναι φανερή η αγωνία των υποκριτών να το υπηρετήσουν και δεν μπορώ να μη σταθώ στην παρουσία της Σόνιας Πούλη ως διαταραγμένης Μαρίας Χοσέφα, στη συναισθηματική εμπλοκή της Σωτηρίας Χρυσικοπούλου ως Αγκούστιας και στο πολλά υποσχόμενο παίξιμο της Ανδριάνας Σταυριδοπούλου-Αδέλας. Ο ρυθμός της παράστασης είναι καλός και η τελικές -τόσο κρίσιμες και υποκριτικά προκλητικές- σκηνές αποδίδονται αποτελεσματικά.

Το «Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» αποτελεί για την ομάδα-πεταλούδα μια ευκαιρία για το πρώτο της «πέταγμα», ένα αδιαμφισβήτητο έργο μαθητείας.

Καλή συνέχεια!

/

Ταυτότητα παράστασης:

Σκηνοθεσία: Έφη Μεράβογλου – Σχέδιο – κατασκευή σκηνικού: Ευγένιος Αρβανιτάκης – Επιμέλεια σκηνικού & κοστουμιών: Ομάδα «Mariposa» – Μουσική επιμέλεια: Έφη Μεράβογλου – Φωτογράφηση: Νικολέττα Γιαννούλη – Παραγωγή: 92Artschool – Δημόσιες σχέσεις: Κωνσταντίνος Πλατής –Προσαρμογή σχεδίου αφίσας: Λυδία Σταυριδοπούλου

Διανομή | Ομάδα «Mariposa», με αλφαβητική σειρά:

Μπερνάρντα: Μυγδαλιά Ανδρέου – Δούλα: Αριστέα Ανύση – Μαρτίριο: Κωνσταντίνα Βάρδα – Πόνθια: Έφη Μεράβογλου – Μαγκνταλένα: Χριστίνα Μούζη – Μαρία Χοσέφα: Σόνια Πούλη – Αμέλια: Αναστασία Ραβάνη – Αδέλα: Ανδριάνα Σταυριδοπούλου – Αγκούστιας: Σωτηρία Χρυσικοπούλου

Ημέρες & ώρες παραστάσεων:Παρασκευή: 9:15 μ.μ. | Διάρκεια: 90 λεπτά (με διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: €10 | Μειωμένο:  €5  

Χώρος «Εργοτάξιον», Διογένους 1, Άγιος Δημήτριος (στάση μετρό «Δάφνη»), Τηλ.: 698 3930220

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*