Είδαμε τον«Απρόσκλητο Επισκέπτη» στο θέατρο «ELIART»

Ατμόσφαιρα μυστηρίου

Γράφει ο Καπετάν Κουνούπης

Η Αγκάθα Κρίστι ήτανε Αγγλίδα συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων που έζησε από το 1890 έως το 1976 και την οποία αγαπήσαμε κυρίως για τις ιστορίες με την Μις Μαρπλ και τον Ηρακλή Πουαρό. Ωστόσο, έχει γράψει και άλλα έργα μυστηρίου όπως τον «Απρόσκληττο Επισκἐπτη», το οποίο εκλήθην να παρακολουθήσω στο Θέατρο «Eliart» (Κωνσταντινουπόλεως 127, Κεραμεικός). Το έργο μας μεταφέρει στην εξοχική έπαυλη του Ρίτσαρντ Γούοργουικ τον οποίον, με το που ξεκινάει το έργο, τον βρίσκουμε νεκρό. Την στιγμή αυτή, βρίσκεται ενός ξένος στο σπίτι (Νίκος Ορφανός) που συστήνεται ως Μαικλ Στάρκγουέντερ και ζητάει βοήθεια καθώς το αυτοκίνητό του, λόγω ομίχλης, έχει πέσει στο χαντάκι. Βρίσκει την σύζυγο του θανόντα, Λώρα (Σοφία Μανωλάκου) με ένα πιστόλι στο χέρι, η οποία ομολογεί αμέσως τον φόνο, με την δικαιολογία ότι ο άνδρας της ήταν βάναυσος και ανυπόφορος. Κάθε άλλη ιστορία εδώ θα τελείωνε, η δικιά μας όμως μόλις ξεκινάει. Ο ξένος, λέγοντας ότι θέλει να βοηθήσει την Λώρα να αποφύγει την ισόβια κάθειρξη ή ακόμα και την κρεμάλα, προτίθεται να της δημιουργήσει άλλοθι και να ρίξει το φταίξιμο για τον φόνο σε κάποιον ΜκΓρέγκορ, του οποίου ο Ρίτσαρντ είχε σκοτώσει τον γιο σε ένα ατύχημα με το αυτοκίνητο πριν από δύο χρόνια. Σύντομα, μαθαίνει τα νέα και το υπόλοιπο σπίτι — η μητέρα του Ρίτσαρντ (Ιλίας Λαμπρίδου) , ο Γιαν, ο νοητικά καθυστερημένος ετεροθαλής αδερφός του Ρίτσαρντ (Νίκος Καϊνος), ο προσωπικός νοσηλευτής του Ρίτσαρντ, Χάρι Έιντζελ (Κώστας Ζέκος) –ο Ρίτσαρντ είχε μείνει ανάπηρος από την μέση και κάτω έπειτα από επίθεση λέαινας σε σαφάρι στην Αφρική -, η οικιακή βοηθός κυρία Μπένετ (Αννέτα Παπαθανασίου) και ο βουλευτής και εραστής της Λώρα, Τζούλιαν Φάραρ (Σαράντος Γεωγλέρης). Σύντομα, καλείται η αστυνομία για εξακρίβωση στοιχείων. Ο ΜκΓρέγκορ έχει πεθάνει εδώ και χρόνια, όπως αποδεικνύεται, οπότε οι υποψήφιοι δολοφόνοι περιορίζονται στα άτομα μέσα στο σπίτι. Ο Ρίτσαρντ δεν ήταν και ο πιο αγαπητός άνθρωπος, και ο καθένας θα είχε το δικό του μοτίβο. Είναι όμως η Λώρα η πραγματική δολοφόνος, όπως ισχυρίζεται;

Ο εξαιρετικός ηθοποιός Νίκος Ορφανός δείχνει αρχικά αμήχανος, όμως αυτός είναι απλά ο ρόλος του. Καθώς οι ανατροπές διαδέχονται η μια την άλλη μέχρι κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, ο χαρακτήρας που υποδύεται γίνεται ολοένα και πιο μυστηριώδης. Από την αρχή το timing που ο Στάρκγουεντερ βρέθηκε στον χώρο και η προθυμία του να βοηθήσει την Λώρα σε υποψιάζουν ότι κρύβει μια διπλή ταυτότητα, όμως το τέλος δεν το περιμένεις με τίποτα. Η Σοφία Μανωλάκου, στον ρόλο της φαινομενικά ψυχρής και παγερής Λώρα, είναι λες και βγήκε η ίδια από σελίδες της Αγκάθα Κρίστι. Ο Κώστας Ζέκος και η Αννέτα Παπαθανασίου στον ρόλο του νοσοκόμου και της οικιακή βοηθού αντιστοίχως, καθώς η θέση των χαρακτήρων τους είναι δυσχερή (είναι πιστοί απέναντι στο σπίτι και στα μυστικά του, θέλουν όμως να είναι και πιστοί απέναντι στον νόμο – παρ’ ότι ο Είντζελ κάποια στιγμή ξεφεύγει στην λύση του εκβιασμού) ερμηνεύουν, ως όφειλε, με την στωικότητα ενός Άντονι Χόπκινς στα «Απομεινάρια μιας Μέρας». Ο Νίκος Καϊνος, από αρχικά σχεδόν καρτουνίστικη φιγούρα μετατρέπεται σταδιακά σε επικίνδυνο τρελό, θυμίζοντας ήρωα του Έντγκαρ Άλαν Ποε. Ο Σαράντος Γεωγλέρης δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας. Και η Ιλιάς Λαμπρίδου ερμηνεύει τον ρόλο της μητέρας λες και έχεις μπροστά σου την Judie Dench. Στις σειρές των Ηρακλή Πουαρό και Μις Μαρπλ πρωταγωνιστές είναι περισσότερο οι ήρωες-ντετέκτιβ και λιγότερο το μυστήριο. Ως εκ τούτου, οι ήρωες αυτοί έχουν τον δικό τους ολοκληρωμένο χαρακτήρα. Εδώ, ο επιθεωρητής Τόμας (Γιώργος Φραντζεσκάκης) έρχεται σχεδόν σε δεύτερη μοίρα, καθώς καλείται απλώς για κατάθεση στοιχείων. Στο πρωτότυπο έργο, οι δύο αστυνομικοί (στο πρωτότυπο εμφανίζεται και ένας αρχιφύλακας Καντγουόλεντερ, ο οποίος εδώ απουσιάζει) είναι αμφιβόλου χαρακτήρος. Αντίθετα, ο Γιώργος Φραντζεσκάκης ερμηνεύει τον αστυνόμο με την άμεμπτη ουδετερότητα ενός ανθρώπου που σχεδόν τεχνοκρατικά κάνει απλά την δουλειά του. Και εμένα μου άρεσε αυτό. Κοντολογίς, δεν θα μπορούσα να φανταστώ καλύτερο θίασο. Ούτε η απουσία του αρχιφύλακα Καντγουόλεντερ με πείραξε ούτε το γεγονός ότι το σκηνικό ήταν σχεδόν ολόιδιο με αυτό του «Ο Επιθεωρητής ¨Έρχεται.» Κατ’ αρχάς, αποτελεί και από μόνο του κατόρθωμα σε μια σκηνή τοσοδούλα όπως αυτή του Eliart να δημιουργήσεις πειστικά την αίσθηση έπαυλης. Τα σκηνικά και τα ρούχα μας μεταφέρουν πίσω στον χρόνο, η ominous μουσική και ο gloomy φωτισμός σε βάζουν στο κλίμα και μέχρι και το διάλειμμα πέφτει ακριβώς πάνω στην πιο κρίσιμη στιγμή. Συνοπτικά, μετά το «Ο Επιθεωρητής Έρχεται» το Eliart ανεβάζει ακόμα ένα διαμαντάκι του είδους που σε αφήνει με κομμένη την ανάσα και το οποίο δεν πρέπει να χάσετε!

Συντελεστές

Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος

Σκηνοθεσία- Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Φρατζεσκάκης

Σκηνικό – Κοστούμια: Αλέξανδρος Κομπόγιωργας

Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης

Βοηθοί σκηνοθέτη: Ελένη Βουτυρά, Στάθης Λαγκάδας

Μακιγιάζ: Άννα Μαρία Μπάμπη

Κομμώσεις: Γρηγορία Τζήβα

Φωτογραφίες: Αναστασία Λουκρέζη

Art work: Λουκάς Μελάς

Βίντεο art: Ra’s Eye

Προβολή – Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-We Will

Παραγωγή: Ιωάννης Ρουμελιώτης – Θέατρο ELIART

Παίζουν: Νίκος Ορφανός, Σοφία Μανωλάκου, Αννέτα Παπαθανασίου, Σαράντος Γεωγλερής, Κώστας Ζέκος, Νίκος Καϊνός και ο Γιώργος Φρατζεσκάκης.

Φιλική συμμετοχή: Ιλιάς Λαμπρίδου

Από 26 Οκτωββρίου 2019 εώς 31 Ιανουαρίου 2020 Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο 18:15 και 21:00, Κυριακή στις 18:15

Θεάτρο «Eliart» Κωνσταντινουπόλεως 127, Κεραμεικός Τηλ. 210 3477677 | 2106448141

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*