Είδαμε την παράσταση «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη στο θέατρο Αθηνών

Γράφει η Ντίνα Καρρά

Συναρπαστικό αποδεικνύεται το ανέβασμα  του έργου «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» του Αμερικανού θεατρικού συγγραφέα Έντουαρντ Φράνκλιν Άλμπι στο θέατρο Αθηνών. Ο χαρισματικός Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης ως πρωταγωνιστής και σκηνοθέτης της παράστασης, στροβιλίζει αριστοτεχνικά ένα εξαίσιο κουαρτέτο μουσικής δωματίου στη δίνη του διονυσιασμού με άφθονο αλκοόλ, ψυχική βία, σκέψεις νευρωτικές, διαθέσεις χειριστικές και λόγο αγοραίο σε μία γενναία πορεία αλληλοαποκάλυψης, αλληλοσπαραγμού, ηθικής κάθαρσης και αυτογνωσίας απαλλαγμένη από ψευδαισθήσεις, ουτοπίες και ζωτικά ψεύδη.

Ο Άλμπι ισχυρίζεται ότι «Οι άνθρωποι λένε ψέματα στον εαυτό τους για το ποιοι είναι και πώς βλέπουν τον εαυτό τους».

Γράφει ένα σπουδαίο έργο σφιχτού διαλόγου και ανεστραμμένης διαλεκτικής με κοφτερή ματιά γεμάτη ειρωνεία, υποδόριο χιούμορ και αλληγορικά στοιχεία αγγίζοντας τον πυρήνα της ύπαρξης του σύγχρονου ανθρώπου, ο οποίος καταρρέει ηθικά, συνειδησιακά, ψυχοδιανοητικά και μένει τελικά πνευματικά στείρος. Γίνεται ο καθρέφτης της αλληλοφαγικής σχέσης των ανθρώπων-κανιβάλων που διαρκώς στρουθοκαμηλίζουν κάτω από το λουστραρισμένο παρκέ της ακτινοβολίας τους και λικνίζονται ανάμεσα στο θολό παρελθόν, παρόν και μέλλον τους.

Οι μεσήλικες οικοδεσπότες Τζωρτζ και Μάρθα υποδέχονται στο σαλόνι του σπιτιού τους, στις 2 η ώρα μετά τα μεσάνυχτα, το νεαρό ζευγάρι Νικ και Χάνι. Υπό την επήρεια αλκοόλ, η αθώα συνάντηση μετατρέπεται σε κλειστοφοβικό πάρτι εξευτελεσμού και ταπείνωσης με τους σοβαρούς και ευυπόληπτους οικοδεσπότες να κινούν τα νήματα νοσηρών παιχνιδιών στάτους και εξουσίας στους ανυποψίαστους καλεσμένους τους, γκρεμίζοντας όλους τους κοινωνικούς φραγμούς και κουρελιάζοντας την φαινομενικά τέλεια ζωή τους. Ο ψυχολογικός τυφώνας κορυφώνεται σταδιακά σ΄ένα απίστευτο κρεσέντο χυδαίων φράσεων και πράξεων ξεβολεύοντας, ταπεινώνοντας, κριτικάροντας και αποκαλύπτοντας τον ασφυχτικά εγκλωβισμένο μικρόκοσμό τους όπου κρύβεται επιμελώς μεγάλος πόνος, λύπη, ντροπή, απελπισία, αγανάκτηση, εξάρτηση αλλά και έντονη αγάπη και ανάγκη συντροφικότητας. Το πρώτο φως της ημέρας τους βρίσκει ψυχικά και σωματικά αποκαμωμένους και γυμνούς απέναντι στην αλήθεια, μακριά από φαντασιώσεις και ψευδαισθήσεις, καθώς οι μάσκες έχουν ήδη πέσει για όλους.

Στη συνθήκη του παιχνιδιού καραδοκεί πάντα ο φόβος του επικίνδυνου άγνωστου, του «κακού Λύκου», όπου θύτες και θύματα φλερτάρουν με κάθε είδους ακρότητα σ΄ένα διονυσιακό δρώμενο.

Γύρος πρώτος, η ταπείνωση του οικοδεσπότη από την σύζυγό του. Γύρος δεύτερος, ο εξευτελισμός των φιλοξενουμένων και στη συνέχεια «Ερωτευθείτε την Οικοδέσποινα». Γύρος τελευταίος και καθοριστικός, «Μεγαλώνοντας το Μωρό», όπου ο Τζωρτζ επαναστατεί και ανατρέπει τα πάντα σκοτώνοντας τον φανταστικό γιο τους, δίνοντας οριστικό τέλος στο ψέμα που συντηρούσε το γάμο τους και θέτοντας το δίλημμα για μία νέα αρχή στη σχέση τους.

Η καλοδουλεμένη, μεστή, ακριβούς ρεαλιστικού μέτρου σκηνοθετική προσέγγιση του έμπειρου Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη πατώντας στη θαυμάσια μετάφραση της Τζένης Μαστοράκη, κουμπώνει ακριβώς στο έργο αναδεικνύοντας στο μέγιστο βαθμό την ποιότητα των χαρακτήρων και το αλληγορικό παιχνίδι διάνοιας σ΄ένα ελεγχόμενο χαοτικό σύμπαν. Ταχεία δράση, γοργός ρυθμός, έντονες συναισθηματικές διακυμάνσεις σε μία γόνιμη θεατρική κατασκευή πλούσιας ενεργειακά ψυχογραφικής και κωμικοτραγικής ατμόσφαιρας που αφήνει το δικό της αισθητικό στίγμα.

Η παράσταση κινείται σε ρετρό αισθητική. Το λειτουργικό σκηνικό σαλονιού με τα χιλιάδες βιβλία στις βιβλιοθήκες, τον πίνακα ζωγραφικής του Τζάκσον Πόλοκ, το πικάπ και την vintage γραφομηχανή στο γραφείο του καθηγητή φέρουν την υπογραφή της Αθανασίας Σμαραγδή αποτυπώνοντας με ακρίβεια το υψηλό μορφωτικό επίπεδο των ενοίκων του που δυστυχώς βρίσκονται σε μία μόνιμη υποτιμητική κατάσταση. Τα καλαίσθητα κοστούμια δια χειρός Μαρίας Κοντοδήμα αποδίδουν με πιστότητα την ατμόσφαιρα της δεκαετίας του ’60. Αποκαλυπτικοί οι νυχτερινοί οικιακοί φωτισμοί του Αλέκου Γιάνναρου και ενδεικτικό το μουσικό τοπίο του Μίνωα Πάτσα.

Τέσσερις ολοκληρωμένοι ερμηνευτές με σπουδαία υποκριτική νηφαλιότητα, συναισθηματική πλαστικότητα και ακμαία σκηνική δεινότητα απογειώνουν τον νοηματικό κορμό του έργου.

Ο ικανότατος Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης ενσαρκώνει τον μεσήλικα Τζωρτζ με ώριμη επιδεξιότητα, σκηνική αξιοσύνη και ευθυβολία ξεδιπλώνοντας όλο το φάσμα των συναισθηματικών του μεταπτώσεων: ειρωνεία, οργή, απελπισία,απόγνωση ως τη συντριβή. Φέρελπις ιστορικός, παντρεύτηκε τη Μάρθα, μοναχοκόρη του ιδιοκτήτη του πανεπιστημίου, προσδοκώντας ματαίως να τεθεί επικεφαλής του Ιστορικού Τμήματος. Υποτάχθηκε σαν επιστήμονας τον αμείλικτο εργοδότη πεθερό του και σαν σύζυγος στη γυναίκα του. Πλέον, υποβαθμισμένος επιστημονικά, ταπεινωμένος από την προσβλητική συμπεριφορά και περιφρόνηση της Μάρθας, τον αλκοολισμό της, τον “εν κοινεί συναινέσει” μύθο του γιου τους και την αμοιβαία εξάρτησή τους ωθείται και ωθεί στον πάτο της αβύσσου. Εξαιρετικός.

Η πληθωρική Μαρία Πρωτόπαππα κεντά υποκριτικά ως Μάρθα. Εκρηκτική, πηγαία, αυθεντική, χυμώδης, μία κινούμενη λαίλαπα που αρνείται να υποταχτεί σε κοινωνικές νόρμες και ξεχειλίζει από οργή και υστερικές κρίσεις καθώς βλέπει πως εξελίσσεται η ζωή της δίπλα στον παραιτημένο Τζωρτζ. Συγκλονιστική.

Ο Νικ του ταλαντούχου Προμηθέα Αλειφερόπουλου σκιαγραφείται με υποκριτική συνέπεια, μέτρο και αξιοπιστία. Ο νεαρός βιολόγος “πουλήθηκε” στην Χάνι, τη βαθύπλουτη μοναχοκόρη-κληρονόμο ενός ιερέα που πλούτισε με το φιλανθρωπικό του έργο. Υπέροχος.

Η γλυκιά Ντάνη Γιαννακοπούλου σμιλεύει το χαρακτήρα της Χάνι με σπάνια ευπλαστία και σκηνική διαφάνεια προσδίδοντας μία εξαίσια εύθραστη περσόνα. Άχαρη, ρέπουσα στον αλκοολισμό και φοβούμενη μία τυχόν εγκυμοσύνη γίνεται μάρτυρας ενός βάναυσου παιχνιδιού που θα την τσακίσει ολοκληρωτικά. Εκπληκτική.

«Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;», μία καθηλωτική παράσταση με ολοκληρωμένες ερμηνείες και φωτισμένη σκηνοθεσία που κερδίζει κοινό και κριτικούς. Πίσω από την φαινομενικά δύστροπη σχέση του Τζωρτζ και της Μάρθας, κρύβεται ένα υπερεπείγον αίτημα αγάπης και συντροφικότητας που πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα με όχημα την αλήθεια. Και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα επί σκηνής. Συγχαρητήρια σε όλους! Συστήνεται αδιαμφισβήτητα.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης

Μετάφραση:Τζένη Μαστοράκη

Σκηνικά:Αθανασία Σμαραγδή

Φωτισμοί:Αλέκος Γιάνναρος

Κοστούμια: Μαρία Κοντοδήμα

Μουσική:Μίνως Μάτσας

Βοηθοί σκηνοθέτη:Στέλλα Ψαρουδάκη – Νίκος Μανουσάκης

Επιμέλεια προγράμματος: Νίκος Μανουσάκης 

Παραγωγή: Κάρολος Παυλάκης

Διανομή (με σειρά εμφάνισης)

Μάρθα:  Μαρία Πρωτόπαππα

Τζωρτζ: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης

Χάνι: Ντάνη Γιαννακοπούλου

Νικ: Προμηθέας Αλειφερόπουλος

Info

Θέατρο Αθηνών, Βουκουρεστίου 10, τηλ. 210 3312343

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

Τετάρτη- Πέμπτη –Παρασκευή -Κυριακή : 9:00μμ

Σάββατο: 9:15μμ

Λαϊκή απογευματινή: Σάββατο: 6:00μμ

Τιμές εισιτηρίων

Τετάρτη,Πέμπτη,Παρασκευή,Κυριακή : 20ε,17ε,14ε

Φοιτητικό (πλην Σαββάτου βράδυ):14 ε

Νεανικό (έως 26 ετών)& άνω των 65 ετών: 14ε (Τετάρτη & Πέμπτη)

Ανέργων:10 ε (Τετάρτη & Πέμπτη)

Λαϊκή Απογευματινή Σαββάτου :17ε

Βραδινή Σαββάτου: 20ε

Προπώληση εισιτηρίων

  • Με χρήση πιστωτικής/ χρεωστικής κάρτας:www.tickemaster.gr και Τηλεφωνικό Κέντρο: 210 8938111
  • Με μετρητά: Εκδοτήρια του Θεάτρου Αθηνών, Βουκουρεστίου 10, 

τηλ. 210 3312343 (ώρες ταμείου: 10:30 πμ- 1:30 μμ & 5:00 μμ -9:30 μμ)

  • Με χρήση πιστωτικής/ χρεωστικής κάρτας (VISA ή MASTERCARD) καθώς και μετρητά: IANOS-PUBLIC-σε 50 καταστήματα του ΟΠΑΠ
About Ntina Karra 66 Articles
Ονομάζομαι Ντίνα Καρρά. Είμαι άτομο εξωστρεφές, κοινωνικό, αισιόδοξο, ενθουσιώδες (κριός στο ζώδιο) και πολύ δημιουργικό! Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*