Συνέντευξη της Ειρήνης Σταματίου με αφορμή την παράσταση meta – ΦΙΛΟΝΙΚΙΑ

Πλημμυρίζει από χρώμα συναισθημάτων  η σκηνή   black Box  του θεάτρου Επί Κολωνώ   κάτω από  την σκηνοθετική ματιά της ταλαντούχας Ειρήνης Σταμάτιου ! Πάμε να μάθουμε  λοιπόν  για την παράσταση mēta – ΦΙΛΟΝΙΚΙΑ και  να γνωρίσουμε καλύτερα την Ειρήνη .

  1. Πρώτη σκηνοθετική εμπειρία  και  όχι μόνο!  έχεις την επιμέλεια  κίνησης  και    μουσικής  της  παράστασης  Στα βαθιά απευθείας  ! Πως  ήταν όλο αυτό τα ταξίδι ;  

Πολυ δύσκολο  και πολύ όμορφο συνάμα. Κατάλαβα πολλά από την απέναντι όχθη μιας παράστασης. Καθώς δεν είχα ποτέ ξανά υπάρξει σε αυτήν .

Το βασικό είναι πως χρειάζεται να  είσαι σαφής στον ηθοποιό που έχεις απέναντι σου  για το τι θες και γιατί , ώστε να είναι ομαλή η μετάβαση στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Το ” Γιατί ” είναι αυτό που με απασχολούσε πάντα ως ηθοποιός και το ” Γιατί” με απασχόλησε και στη θέση του σκηνοθέτη. Ίσως αυτό να διευκόλυνε την επικοινωνία μεταξύ μας και να με έκανε και εμένα προσωπικά καλύτερη μέσα μου ως προς το κομμάτι της συνεργασίας ηθοποιού-σκηνοθέτη.

2) Θέλεις να μας πεις λίγα λόγια για το έργο & την παράσταση  ;

Το έργο βασίζεται στη γνωστή “Φιλονικία” του Μαριβό .Η ιστορία έχει ως εξής. Ένας πρίγκηπας και μια κόμισσα έρχονται σε αντιπαράθεση ως προς το ποιο φύλο απίστησε . Το ένα φύλο κατηγορεί το άλλο. Ο πρίγκηπας , λοιπόν , αποκαλύπτει πως την ίδια διαμάχη είχε ο πατέρας του στο παρελθόν, ο οποίος και αποφάσισε να επιχειρήσει το εξής πείραμα : απομονώνει τέσσερα βρέφη σε τέσσερις ξεχωριστές κάμαρες και μεγαλώνουν εκεί , χωρίς να έχουν γνώση ύπαρξης αλλού ανθρώπου. Οπότε με αφορμή τη διαμάχη του με την κόμισσα , αποφασίζει να ελευθερώσει τους τέσσερις αυτούς -ενήλικες πια – ανθρώπους και να παρακολουθήσει μαζί με την Ερμιάν , τις σχέσεις που θα αναπτύξουν μεταξύ τους και κατ’επέκταση , να ανακαλύψουν και ίδιοι ,ποιο φύλο ευθύνεται για την πρώτη απιστία στον έρωτα. Το έργο αυτό γράφτηκε το 1744. Εμείς το τοποθετήσαμε σε μια όχι και τόσο ρεαλιστική διάσταση στο κοντινό μέλλον . Το στήσαμε στα πλαίσια ενός video game. Αυτό ήταν και το μαγικό με αυτό το έργο. Στηριζόταν απόλυτα μια τέτοια ιδέα και αυτό υπογραμμίζει και την διαχρονικότητα του κειμένου. Κρατήσαμε το marivaudage , την ιδιαιτερότητα του λόγου του Maurivaux και επιμείναμε στο μεγαλύτερο βαθμό που μπορούσαμε στο να ελευθερωθεί το σώμα σε σχέση με το κείμενο.

3) Παρακολουθώντας την παράσταση διαπίστωσα από την δική μου οπτική γωνία πάντα ότι  η απιστία είναι η  αφορμή  το κύριο βάρος της παράστασης είναι οι ανθρώπινες σχέσεις  και τα πλούσια συναισθήματα που αποκαλύπτονται μεταξύ των ηρώων . Ήταν όντως ο στόχος σας αυτός   ;

Μα φυσικά. Αυτός ήταν και ο στόχος .  Δεν υπάρχει πιο ενδιαφέρον θέμα για εμένα από τις ανθρώπινες σχέσεις. Η πίστη και η αλήθεια με γοήτευαν από παιδί. Και γι’ αυτό οι ερωτικές σχέσεις των ανθρώπων σήμερα δεν πετυχαίνουν εύκολα. Στερούνται αλήθειας και πίστης. Σε ξεβολεύει η αλήθεια. Δεν είναι για όλους. Γι’ αυτό και φεύγεις.

Η δυσκολία , λοιπόν , του έργου αυτού είναι ότι οι χαρακτήρες περνούν από το ένα συναίσθημα στο άλλο με ιλιγγιώδη ταχύτητα, σε βαθμό που το καθιστά σχεδόν μη  ανθρώπινο . Αν δεν ανακαλύπταμε την αλήθεια στις μεταβάσεις,τότε θα μιλούσαμε για μια αποτυχημένη προσπάθεια και κατ’επέκταση μια αποτυχημένη σχέση μεταξύ των χαρακτήρων. Η αλήθεια τους  ήταν το βασικό ζήτημά μας . Και αυτό μας απασχόλησε καθ’όλη τη διάρκεια των προβών και των παραστάσεων.

4) Αξιόλογοι όλοι  συντελεστές στης παράστασης  θέλεις να  μας τους αναφέρεις  ; 

Αυτή η δουλειά κρύβει πολλούς ικανούς και φοβερά ταλαντούχους ανθρώπους που κάποιοι από αυτούς είναι και πολύ αγαπημένοι μου φίλοι. Η Χριστίνα Μπλανάρου (Surehuinel)  έπαιξε θεμελιώδη ρόλο στο ανέβασμα αυτής της παράστασης. Στα βίντεο, στα πορτρέτα, στις ατμόσφαιρες και σε πολλά άλλα που οι λέξεις δε μπορούν να καλύψουν. Η Βιβή Ρωμανά, η υπέροχη μας χορογράφος , η οποία δημιούργησε μια πολύ απαιτητική σκηνική μάχη που γίνεται μεταξύ των ηθοποιών και που βρισκόταν μαζί μας σχεδόν όλες τις πρόβες  της παράστασης. Η Μυρτώ Γκόνη και ο Κωνσταντίνος Μπιμπής ,που υποδύθηκαν την Ερμιάν και τον Πρίγκηπα στο βίντεο της παράστασης. Δύο υπέροχοι φίλοι και θαυμάσιοι ηθοποιοί που εκτιμώ βαθιά. Η Αθηνά Τσιλύρα και ο Γιάννης Τσότσος που με τις φωνές τους υπογράμμισαν ακριβώς αυτό που είχα στο μυαλό μου για την ατμόσφαιρα της παράστασης. Τα εξαιρετικά και τόσο λεπτομερούς εργασίας κοστούμια του Δημήτρη Στρέπκου, ο οποίος βραβεύτηκε ως καλύτερος διεθνής σχεδιαστής στη Ρουμανία και μας φέρθηκε σαν συγγενής. Και , τέλος , τους ηθοποιούς που βρίσκονται επί σκηνής κάθε Σάββατο και Κυριακή στο θέατρο επί Κολωνώ : Νάστια Βραχάτη, Γιώργο Σπάνια , Δήμητρα Τσόκανου και Ηρακλή Κωστάκη , που χωρίς αυτούς δεν θα είχε γίνει απολύτως τίποτα. Τους ευχαριστώ από καρδιάς όλους και τον καθέναν ξεχωριστά .

5) Το μεγάλο δίλημμα  που θα σου θέσω …Σκηνοθεσία ή ηθοποιία;  από πού γέρνει η τραμπάλα ;  Ποιες ανάγκες  και θέλω σου ικανοποιεί το καθένα  ;    

Δύσκολη ερώτηση και νομίζω πως δε θα την απαντήσω ακόμα. Ξέρω σίγουρα πως αγαπώ το θέατρο όσο τίποτα. Δεν θέλω να βάλω καμία ταμπέλα .

6) Ποια είναι τα επόμενα σχεδία σου ;   Τι να αναμένουμε από εσένα ;  και σε ποιο τομέα ;

Σε αυτή τη φάση απολαμβάνω κάθε Σάββατο και Κυριακή τις τελευταίες παραστάσεις της mēta – Φιλονικίας που ολοκληρώνει τον κύκλο της το Σάββατο  30 Νοεμβρίου και παράλληλα ασχολούμαι με τη μουσική και την μπάντα μου.  Προς το παρόν , μόνο αυτά μπορώ να πω !

Αν μιλάμε για ταλέντο , ευγένεια  και θετικότητα σίγουρα στα συνώνυμα  θα είναι και το όνομα  Ειρήνη Σταμάτιου . Καλή επιτυχία σε ότι και αν κάνεις !         


Ευχαριστούμε θερμά για τις φωτογραφίες : Αρχικής φωτογραφία Στάθης Βαρζανίδης , παράστασης Ιωάννης Μορφινού , αφίσας Δημοσθένη Γαλλή

Επί Κολωνώ Black Box

 Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94,Κολωνός
Τηλ : 2105138067

Παραστάσεις : Σάβ. 7 μ.μ., Κυρ. 9.30 μ.μ.






About georgia 11 Articles
Από μικρή στις θεατρικές σκηνές δεν θα μπορούσα να μην ασχοληθώ καθώς μεγάλωνα με το θέατρο και την παρουσίαση των παραστάσεων έτσι ώστε μυήσω όσους περισσότερους μπορώ στο χώρο αυτό . Ευτυχισμένη που η δουλεία μου έχει να κάνει με την άλλη μεγάλη μου αγάπη τα ταξίδια .

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*