Είδαμε το “Top Girls” της Caryl Churchil στο θέατρο Πόρτα

Γράφει η Αναστασία Ρούτση

Το θέατρο Πόρτα, μια σκηνή εξαιρετικής ακουστικής, ορθής διάταξης θέσεων και ευγενικότατου προσωπικού, φιλοξενεί τις εμβληματικές Μαρία Καβογιάννη, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Βίκυ Βολιώτη, Αλεξία Καλτσίκη, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Ειρήνη Μακρή και Άλκηστις Πολυχρόνη, σε ένα έργο καθ’όλα γυναικεία υπόθεση, υπό το σκηνοθετικό πρίσμα του Θωμά Μοσχόπουλου.

Το έργο διαδραματίζεται στις αρχές της δεκαετίας του 1980 ,ενώ παραπαίει συχνά στο άχρονο ή, αν θέλετε, σε έναν μη συγκεκριμένο χωροχρόνο. Η Μαρλήν, προκειμένου να γιορτάσει την προαγωγή της σε διευθύντρια ενός γραφείου ευρέσεως εργασίας , καλεί σε δείπνο ένα μπουκέτο εξεχουσών προσωπικοτήτων, την Ιζαμπέλα Μπερντ, Βικτωριανή ταξιδιώτισσα και εξερευνήτρια, την κυρία Νίτζο, παλλακίδα ενός Ιάπωνα αυτοκράτορα του 13ου αιώνα, αλλά και την Βουδίστρια μοναχή με σημαντικό συγγραφικό έργο, την Πάπισσα Ιωάννα, την Γκρέτα, πρόσωπο του φλαμανδικού φολκλόρ ζωγραφικού πίνακα του Μπρέγκελ και την Γκριζέλντα, φιγούρα μεσαιωνικών θρύλων. Σταδιακά, με την συνοδεία κρασιού και φαγητού, λύνονται οι γλώσσες και η καθεμία μοιράζεται την προσωπική της ιστορία, τα βιώματα και, κυρίως, την δυναμική των πράξεων της. Στις επόμενες πράξεις, επανερχόμαστε στο άχρονο παρόν της Μαρλήν, ώστε να αποκαλυφθούν πτυχές της ζωής της, να γνωρίσουμε τις γυναίκες του περιβάλλοντος της και ίσως να ανακαλύψουμε κοινά, ανάμεσα σε αυτές και στις ηρωίδες της πρώτης πράξης.

Η φεμινιστική διάθεση που εκφύεται από όλες τις πράξεις του έργου, αντανακλά την γενικότερη χειραφέτηση των γυναικών της δεκαετίας του 80, όπου επιτέλους διεκδικούν ισότητα στους τομείς της εργασίας, της προσωπικής ζωής και του αυτοπροσδιορισμού τους. Δεν είναι τυχαία άλλωστε η επιλογή του γραφείου που διευθύνει η Μαρλήν, ένα γραφείο ευρέσεως εργασίας , από το οποίο, μάλιστα, εκτόπισε τον άνδρα διευθυντή και πήρε την θέση του. Οι λοιπές συναναστροφές της Μαρλήν, συναδέλφισες, αδελφή, κόρη, είναι εξίσου δυναμικές προσωπικότητες , ενώ ανακλώνται πάνω τους, χαρακτηριστικά μεγάλων γυναικείων ηρωίδων, αξιέπαινων και εμβληματικών. Σαφείς ήταν και οι πολιτικές προεκτάσεις, το χάσμα της εργατικής με την μεσαία τάξη, η πρωθυπουργία της Θάτσερ.

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος κράτησε το έργο απογυμνωμένο από περιττές σκηνοθετικές προσθήκες, δόθηκε βάση στις εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών, στο ατακάρισμα, ενώ κρίνεται ενδιαφέρουσα η τεχνική της “παράλληλης ομιλίας” μεταξύ δύο ή και περισσοτέρων ηθοποιών. Με τον τρόπο αυτό, εντείνεται το χάσμα μεταξύ των ηρωίδων, τόσο χρονικό , όσο και πνευματικό, ενισχύεται η προσοχή και το ενδιαφέρον του θεατή και μειώνεται η δυναμική των ατελείωτων μονολόγων, που επέρχονται διαδοχικά από τα πρόσωπα.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Παίζουν

Μαρία Καβογιάννη, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Βίκυ Βολιώτη, Αλεξία Καλτσίκη, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Ειρήνη Μακρή, Άλκηστις Πολυχρόνη

Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος

Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ

Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Ρωμανός Μαρούδης

Γραφιστική επιμέλεια: Μάριος Γαμπιεράκης – Χρυσούλα Κοροβέση [mavra gidia]

Φωτογραφίες-Video: Πάτροκλος Σκαφίδας

Διεύθυνση παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη

Γραφεία Τύπου & Επικοινωνίας: Ανζελίκα Καψαμπέλη (STEFI & Lynx PRODUCTIONS) – Ελεάννα Γεωργίου (θέατρο ΠΟΡΤΑ)

Πού παίζεται

Θέατρο Πόρτα : Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι

Τηλ : 2107711333

Παραστάσεις : Πέμ.-Σάβ. 9 μ.μ., Κυρ. 7 μ.μ., Τετ. 8 μ.μ.

Ξεχωρίζουν οι ερμηνείες της Αλεξάνδρας Αιδίνη και της Μαρίας Καβογιάννη, εξαίρετα δουλευμένοι χαρακτήρες και δυνατές εσωτερικές ερμηνείες.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*