Συνέντευξη των Μίκας Στεφανάκη & Ελένης Βρυώνη στο θεατρο.gr με αφορμή την παράσταση ”Contractions” του Mike Bartlett, στο θέατρο Λύχνος

της Χρύσας Κοκκίνου

1. Καλησπέρα σας και καλωσορίσατε στη σελίδα μας. Θα θέλατε να μας πείτε μερικά πράγματα για εσάς, για να σας γνωρίσουν καλύτερα οι αναγνώστες μας;

ΜΙΚΑ: Θα πω απλά ότι είμαι ένας  άνθρωπος που ανάμεσα στα άλλα, ευτυχεί να καταθέτει και να ανακαλύπτει εκ νέου τον εαυτό του μέσα από τη δουλειά του, είτε αυτό είναι το θέατρο είτε ο χορός. Κάπου εκεί μπορούμε να συναντηθούμε και να γνωριστούμε καλύτερα.

ΕΛΕΝΗ: Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα. Σπούδασα στο Θέατρο Τέχνης καθώς και στη Φιλοσοφική Σχολή. Έκτοτε έχω πάρει μέρος σε διάφορες παραστάσεις, είτε με ομάδες, είτε με μεγάλους οργανισμούς, όπως το ΚΘΒΕ.

2. Φέτος σας βλέπουμε να συμπρωταγωνιστείτε στην παράσταση “CONTRACTIONS” (Όροι Συμβολαίου) του πολυβραβευμένου συγγραφέα Mike Bartlett στο Θέατρο Λύχνος. Πως ξεκίνησε αυτό το ταξίδι; Θα μας πείτε και λίγα λόγια για την παράσταση;

ΜΙΚΑ: Ναι έχω αυτή τη χαρά φέτος. Το ταξίδι ξεκίνησε από τη στιγμή που το κείμενο βρέθηκε στα χέρια των συνεργατών μου και νομίζω πως ήταν κοινή και άμεση ανάγκη να το ζωντανέψουμε με τον δικό μας προσωπικό τρόπο. Κύριο μέλημα της παράστασης είναι, να υπηρετηθεί με ακρίβεια, ένα αυστηρό και δομικά ιδιόμορφο κείμενο, με τρόπο που να καθίσταται θεατρικά στοχευμένο και γόνιμο.

ΕΛΕΝΗ: Το έργο ήρθε στα χέρια μου ως πρόταση από τον Θοδωρή Κατσαρό και από την αρχή μου έκανε εντύπωση και το ίδιο το κείμενο αλλά κυρίως η θεματική του. Η γραφή του M. Bartlett είναι σε μεγάλο βαθμό αποστασιοποιημένη και αποφορτισμένη συναισθηματικά από αυτό που συμβαίνει. Αντίστοιχα, η παράσταση έχει “χτιστεί” σε αυτή τη βάση, ενώ δε λείπει ο ρεαλισμός και ό,τι αυτός συνεπάγεται για τις δύο ηρωίδες, κάτι που παρατηρούμε σε κλιμάκωση κατά τη διάρκειά της.

3. Ήταν δύσκολο για εσάς να προσεγγίσετε τον συγκεκριμένο ρόλο; Μοιράζεστε κοινές εμπειρίες ζωής με το ρόλο σας;

ΜΙΚΑ: Η προσωπάρχης συγκεντρώνει στο πρόσωπό της ένα ολόκληρο εργασιακό σύστημα και τις αξίες του. Στην ουσία πρόκειται για ένα ταυτόχρονα συμβολικό αλλά και τόσο υπαρκτό πρόσωπο. Έχει θέσει τον εαυτό της, ως μοχλό στην υπηρεσία αυτού του συστήματος, ταυτίζεται μαζί του παραγκωνίζοντας ταυτόχρονα ολόκληρο το κομμάτι της ζωής που της αναλογεί. Συνέπεια του ρόλου που επέλεξε είναι η χειραγώγηση και η συμμόρφωση άλλων προσώπων, στην προκείμενη περίπτωση της Έμμας, σύμφωνα με τα εργασιακά δυναμικά. Έτσι την παρακολουθούμε σταδιακά να μεταδίδει νοσηρά την προσωπική της στειρότητα και να κατακερματίζει την ανθρώπινη υπόσταση της υφιστάμενης της, κάτι το οποίο έχει ενδεχομένως υποστεί και η ίδια. Όχι μπορώ να πω με σιγουριά ότι δεν έχω κοινά σημεία ζωής με την προσωπάρχη. Η προσωπική μου θεώρηση απέχει κατά πολύ από μία τέτοια στάση και επιλογή. Με απωθεί η οποιαδήποτε έννοια και ιδέα χειραγώγησης προς χάριν εκμετάλλευσης. Από εκεί και πέρα δανείζεις πάντα στο χτίσιμο ενός ρόλου προσωπικά στοιχεία τα οποία όταν διογκωθούν υπό το πρίσμα ενός ρόλου, μπορεί να πάρουν άλλες διαστάσεις.

ΕΛΕΝΗ: Η δυσκολία έγκειται στη μηδενική μου εμπειρία σε εργασιακούς χώρους όπως αυτός του έργου: ο τρόπος δουλειάς, το αντικείμενο, η νοοτροπία, ο χειρισμός καταστάσεων και εννοείται οι σχέσεις εργασίας είναι πολύ διαφορετικά από τα δικά μου βιώματα. Κατά τα άλλα όμως δεν πιστεύω ότι υπάρχουν άνθρωποι που να μην έχουν έρθει αντιμέτωποι με ανάλογα περιστατικά άμεσης ή έμμεσης βίας, κάπου εκεί μέσα είμαι κι εγώ…

4. Πώς αντιλαμβάνεστε την κεντρική ιδέα του έργου, που είναι η έννοια της συμμόρφωσης του υπαλλήλου στο αφεντικό;

ΜΙΚΑ: Την συμμόρφωση στο εργασιακό περιβάλλον την αντιλαμβάνομαι σαν ένα μέσο πειθαρχίας προκειμένου να αποβεί λειτουργική και αποδοτική η εργασία. Στο συγκεκριμένο έργο όμως η παρεμβατικότητα είναι τεράστια σε σημείο να αλλοτριώνει την ανθρώπινη φύση και τις ανάγκες της. Θεωρώ λοιπόν ότι ο εκάστοτε εργαζόμενος, οφείλει να διαφυλάσσει τα όρια αυτά που μπορεί να του στερήσουν την αξιοπρέπεια αλλά και τη γενικότερη πορεία της ζωής του.

ΕΛΕΝΗ: Πιστεύω ότι η έννοια αυτή της συμμόρφωσης είναι απλώς η αφορμή και το σημείο εκκίνησης του συγγραφέα, για να μιλήσει αφενός για το απάνθρωπο και αδηφάγο εργασιακό περιβάλλον στους καιρούς που ζούμε, αφετέρου για το πώς είναι δομημένες οι ανθρώπινες σχέσεις: χειρισμός, διαρκής πάλη θύτη-θύματος (εναλλάξ), άσκηση όλων των μορφών βίας, καταπάτηση αξιοπρέπειας, (αυτό)σεβασμού και έλλειψη ακεραιότητας, κάτι που για μένα που είναι τρομερά ουσιώδες.

5. Γιατί επιλέξατε να συμμετέχετε στο συγκεκριμένο έργο; Τι σας κέντρισε σε αυτό;

ΜΙΚΑ: Το έργο συμπυκνώνει μέσα από δύο μόνο πρόσωπα ένα ολόκληρο σύστημα, το οποίο πέρα από ιδιαίτερα σύγχρονο ή επίκαιρο, εγώ θα το όριζα ως διαχρονικό, εφόσον θίγεται η σχέση εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου. Πέρα όμως από το ενδιαφέρον το οποίο παρουσιάζουν οι δύο ρόλοι-σύμβολα, ιδιαίτερα σημαντικό για εμένα είναι το ότι σε φέρνει αντιμέτωπο με την έννοια της επιλογής, η οποία διαφαίνεται σε όλες τις σκηνές του έργου. Δε θεωρώ ότι οι δύο ηρωίδες δεν έχουν επιλογή όπως φέρονται να πιστεύουν, έχουν ανά πάσα στιγμή. Συνεχίζουν όμως να διαμορφώνουν τη ζωή τους, επιτρέποντας σε ένα ολόκληρο σύστημα να αποφασίζει γι’ αυτές, οδηγώντας τες σε προσωπικό αφανισμό και μεταμορφώνοντάς τες σε στείρα εργαλεία. Είναι λοιπόν ιδιαίτερα σημαντικό για μένα, φεύγοντας ο θεατής να αναλογιστεί την προσωπική του ευθύνη απέναντι σε οτιδήποτε επιδιώκει να του επιβληθεί, σε οτιδήποτε αλλοτριώνει την προσωπική του επιθυμία, αξία, σκοπό, όνειρο.

ΕΛΕΝΗ: Πέρα από τον τρόπο γραφής, αυτό που με γοήτευσε ήταν το θέμα καθώς και η πρόκληση του πως θα μπορούσε να γίνει παραστάσιμο κάτι τέτοιο. Και βέβαια, οι ίδιοι οι ρόλοι είναι φοβερά ενδιαφέροντες και οι δύο.

6. Θα θέλατε να μας πείτε και λίγα λόγια για τον συγγραφέα του έργου;

ΜΙΚΑ: Ο Mike Bartlett είναι σύγχρονος, διακεκριμένος Βρετανός συγγραφέας. Έχει τιμηθεί για τα έργα του με πολλά και σημαντικά βραβεία. Έργα του παρουσιάζονται συνεχώς στο Εθνικό και Βασιλικό Θέατρο της Αγγλίας καθώς και σε ολόκληρο τον κόσμο.

ΕΛΕΝΗ: Ο Bartlett είναι ένας νέος ηλικιακά Βρετανός συγγραφέας και σκηνοθέτης αλλά πολυγραφότατος και πολυβραβευμένος. Εκτός από το “Contractions” μεγάλη επιτυχία έχουν κάνει επίσης το “Cock”, το “Bull” κ.α. Επίσης έχει γράψει σενάρια για ταινίες και σειρές. Διακρίνεται για τον ιδιαίτερο και καυστικό τρόπο γραφής αφού «παίζει» με το μαύρο χιούμορ και το πολύ τραγικό στοιχείο.

7. Πείτε μου τρία πράγματα που σας κάνουν ευτυχισμένες.

ΜΙΚΑ: Η πληρότητα όταν βρίσκομαι κοντά στη θάλασσα και τη φύση γενικότερα, τα ζώα και το ανιδιοτελές της αγάπης τους, η καθαρότητα στο βλέμμα και τις προθέσεις των ανθρώπων, όταν την συναντώ, και φυσικά οι ευτυχείς στιγμές δημιουργίας στη δουλειά μου.

ΕΛΕΝΗ: Προειδοποιώ ότι και τα τρία είναι κλισέ: το να είμαι με τα αγαπημένα μου πρόσωπα, να κάνω θέατρο, η σοκολάτα.

8. Θα θέλαμε να κλείσουμε με κάτι που θέλετε εσείς να πείτε στο θεατρο.gr.

ΜΙΚΑ: Ελπίζω και εύχομαι να συνεχίσετε να προκαλείτε το ενδιαφέρον του κοινού για τα θεατρικά δρώμενα, επικοινωνώντας τα και προσφέροντάς του τη δυνατότητα να τα ανακαλύψει. Σας ευχαριστούμε γι’ αυτό.

ΕΛΕΝΗ: Θα ήθελα να ευχαριστήσω το θεατρο.gr αλλά και να πω ένα “μπράβο” για την πολύ αξιόλογη δουλειά που κάνει!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*