Είδαμε την παράσταση “Αρχιμάστορας Σόλνες” με τον Γρηγόρη Βαλτινό στο θέατρο Ιλίσια

Γράφει η Ντίνα Καρρά

Ο αρχιμάστορας του ελληνικού θεάτρου Γρηγόρης Βαλτινός ενσαρκώνει τον εμβληματικό Χάλβαρντ Σόλνες με ωριμότητα και αλήθεια στο αριστουργηματικό έργο “Αρχιμάστορας Σόλνες” του Νορβηγού δραματουργού Ερρίκου Ίψεν στο θέατρο Ιλίσια. Πλαισιωμένος από έναν εκλεκτό θίασο ηθοποιών και καθοδηγούμενος σκηνοθετικά από την ταλαντούχα Αθανασία Καραγιαννοπούλου κερδίζει το στοίχημα με μία παράσταση κόσμημα.

Πρόκειται για ένα άρτια δομημένο έργο με τα ωραιότερα υλικά που σου αφήνει περιθώρια να ζήσεις και να αναπνεύσεις. Όψιμο και αυτοβιογραφικό, μυστηριωδώς προκλητικό σαν αρχαίος  χρησμός γεμάτος με συμβολισμούς και μία trollish μαγική ποιητικότητα.

Το έργο γραμμένο το 1892, πραγματεύεται το δίλημμα της επιλογής μεταξύ ευτυχίας και φιλοδοξίας, τη λαχτάρα και το φόβο προς τα νιάτα, την αγωνία μιας ολοκληρωμένης ζωής και το άγχος του θανάτου. Ένα διαχρονικά κλασικό έργο κατανόησης της ανθρώπινης φύσης με πλούσιο υπόβαθρο και καθάριο λόγο.

Η υπόθεση αφορά την αντίστροφη μέτρηση του τελευταίου 24ωρου της πορείας του καταξιωμένου εμπειρικού αρχιτέκτονα Σόλνες προς το ύψος, από όπου κάποτε προκάλεσε τον ίδιο τον Θεό και τελικά προς τον θάνατο. Ο  Ίψεν φιλοσοφεί πάνω στα όρια που μπορεί να αγγίξει μία μεγάλη μορφή, στην αναπόφευκτη σύγκρουση του παλιού με το νέο. Διαπραγματεύεται την άνοδο και την πτώση ενός φτασμένου αρχιμάστορα, ο οποίος στήνει την καριέρα του πάνω στα αποκαΐδια του πατρικού της συζύγου του. Αρχικά χτίζει οίκους για τον Θεό και αργότερα σπίτια για να ζουν οι άνθρωποι ενώ βλέπει την οικογενειακή του ευτυχία να καταρρέει. Τα δίδυμα παιδιά του πεθαίνουν, η γυναίκα του Αλίνε απομονωμένη βυθίζεται σε βαρύ πένθος, ο ίδιος διατηρεί σχέση με την νεαρή γραμματέα του Κάγια και κρατά δέσμιο τον αρραβωνιαστικό της, φέρελπι αρχιτέκτονα Ράγκναρ κόβοντας τελείως τα φτερά του για δημιουργική εξέλιξη. Ο χρόνος απειλεί τον Σόλνες και εκείνος τρέμει τα νιάτα γιατί θα του πάρουν τη ζωή. Αρνείται πεισματικά την φυσική τάξη των πραγμάτων, την ομαλή ροή της ζωής από το παλιό στο νέο, τη γενναιοδωρία, τη μεταλαμπάδευση, το κληροδότημα. Διαπράττει ύβρι και πληρώνει ακριβά το τίμημα. Καταλυτική η εμφάνιση της 23χρονης αιθέριας Χίλντε Βάνγκελ στη ζωή του Σόλνες, βγαλμένη σαν από μύθο των Βίκινγκς, που ο ίδιος κάλεσε, για να υπηρετήσει και εκείνη νομοτελειακά το αναπόφευκτο τέλος του ήρωα. Διεκδικεί επιτακτικά όσα εκείνος αρνείται να παραχωρήσει. Η μόνη διέξοδος, η άνοδος. Η μόνη πραγματικότητα, η πτώση.

Η ταλαντούχα σκηνοθέτις Αθανασία Καραγιαννοπούλου χτίζει ένα υποδειγματικό έργο τέχνης απαράμιλλης κλασικής ομορφιάς με την αγαστή σύμπλευση όλων των επιμέρους στο ιδεατό αποτέλεσμα και τη δημιουργική συμμετοχή του καθενός στην κοινή αισθητική γραμμή του. Συμπυκνώνει το ιψενικό κείμενο με σεβασμό, ήθος και σοφία εξορύσσοντας την ουσία και τα πολυεπίπεδα νοήματά του δημιουργώντας μία άρτια κλασικότροπη πρόταση, ποιητική, υπαινικτική, συναισθηματικά ενεργειακή με δραματική καλλιέπεια που διεγείρει νου και ψυχή.

Ο Γιάννης Μουρίκης φροντίζει το καλόγουστο σκηνικό τοπίο, λιτό και στιβαρό με τα απαιτούμενα σκηνικά αντικείμενα. Τα υπέροχα ενδεικτικά κοστούμια εποχής, μελετημένα στην παραμικρή τους λεπτομέρεια, φέρουν την υπογραφή του Γιώργου Σεγρεδάκη και ενδύουν τους ηθοποιούς με την ιψενική μαγεία και φινέτσα του 19ου αιώνα. Οι υποβλητικές, κατανυκτικές φωτιστικές δημιουργίες του Λευτέρη Παυλόπουλου δημιουργούν την απαιτούμενη ατμόσφαιρα, που ακροβατεί μεταξύ πραγματικότητας και ονειροφαντασίας υπογραμμίζοντας με σαφήνεια το συναισθηματικό εγκλωβισμό των ηρώων.

Εντυπωσιάζει ο Γρηγόρης Βαλτινός ως επιβλητικός Αρχιμάστορας Σόλνες με αψεγάδιαστη υποκριτική αξιοσύνη και σκηνική προσήνεια. Ο σπουδαίος ηθοποιός ζωγραφίζει με τις κατάλληλες αποχρώσεις την ψυχοσύνθεση ενός ολοκληρωμένου ήρωα σε υπαρξιακό τέλμα. Σκληρός, απαιτητικός, υβριστής, ματαιόδοξος, οραματιστής, ερωτικός, παθιασμένος γεμάτος ενοχές και τύψεις. Η κατάρα του εκλεκτού που νιώθει έντονα την ανάγκη να διατηρηθεί στην κορυφή και να αποκτήσει το άπιαστο όνειρο. Ο άνθρωπος που πατάει επί πτωμάτων για να πετύχει, που φοβάται τα ύψη και τα νιάτα, που νιώθει ερωτευμένος, που δεν δίνει τη σκυτάλη στη νεότερη γενιά είναι πανέτοιμος πλέον ν΄απογειωθεί ή να καταποντιστεί σε μία επώδυνη πορεία αυτοκαταστροφής. Συγκλονιστικός.

Πλάι του στέκεται αγέρωχα, η γοητευτική Κατερίνα Λέχου στο ρόλο της Αλίνας με πλούσια σκηνική διαφάνεια και ευπλαστία. Η κομψή σύζυγος του Σόλνες κινείται με χάρη και διακριτικότητα υπό την κατηγορηματική αναγκαιότητα του καθήκοντος. Συναισθηματικά ευάλωτη και αποξενωμένη, δεν θρηνεί για τον χαμό των δίδυμων παιδιών της αφού πιστεύει ότι ήταν θέλημα θεού, αλλά για την χαμένη παιδική της αθωότητα. Υπέροχη.

Η Ιώβη Φραγκάτου υποδύεται την νεαρή Χίλντε Βάνγκελ με ακμαία σκηνική δεξιότητα και ευθυβολία. Εισβάλλει στη σκηνή και στη ζωή του αρχιμάστορα σαν σίφουνας για να τον αφυπνίσει, να τον ωθήσει στην αποθέωση, την υπέρβαση και την διεκδίκηση των άπιαστων ονείρων του. Μοιάζει με το alter ego του, μία εσωτερική φωνή γεμάτη λάμψη, δροσιά, ομορφιά, πάθος, θράσος, ζωηράδα, ορμή, ονειροπόληση που θα τον γοητεύσει στο έπακρον και θα τον οδήγησει στην οριστική του πτώση. Εκπληκτική.

Ο Αντίνοος Αλμπάνης υποδύεται τον φέρελπι αρχιτέκτονα Ράγκναρ Μπρόβικ με ρωμαλεότητα, σαφήνεια και πειθαρχία. Η πειθήνια Κάγια της Κατερίνας Κρέπη σμιλεύεται με αξιοπρέπεια και ευσυνειδησία.

Ο σημαντικός Κώστας Καστανάς ενσαρκώνει τον οικογενειακό γιατρό που παρατηρεί τα δρώμενα με υποκριτική άνεση και σκηνική αρτιότητα. Η μεστή ερμηνεία του Μιχάλη Αεράκη ως πατέρας του νεαρού αρχιτέκτονα Ράγκναρ αποδεικνύεται εύστοχη και συγκινητική.

Ένα γοητευτικό, ώριμο, αυτοβιογραφικό, βαθύ έργο του Ίψεν, ίσως το ωραιότερό του, παρουσιάζεται στο θέατρο Ιλίσια προς τέρψιν του θεατρόφιλου κοινού. Μία ιδιαίτερα καλαίσθητη, διαυγή παράσταση με έντονη ψυχογραφική και ποιητική ατμόσφαιρα όπου οι ηθοποιοί ακροβατούν ανεπιτήδευτα στο θεμέλιο του ρόλου τους χωρίς να χάνουν το ρυθμό και την ενέργειά τους. Μία καλλιτεχνική πρόταση – κόσμημα που συστήνεται ανεπιφύλακτα.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ/ΔΙΑΣΚΕΥΗ/ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αθανασία Καραγιαννοπούλου

ΣΚΗΝΙΚΑ: Γιάννης Μουρίκης

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Γιώργος Σεγρεδάκης

ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Λευτέρης Παυλόπουλος

ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Αθανασία Καραγιαννοπούλου

ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Έφη Λιάλιου

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Γεωργία Σιέττου / Στέλιος Δανιήλ

Παίζουν οι: Γρηγόρης Βαλτινός, Κατερίνα Λέχου, Αντίνοος Αλμπάνης, Ιώβη Φραγκάτου, Μιχάλης Αεράκης, Κατερίνα Κρέπη και Κώστας Καστανάς.

Από: 05/10/2019 Εως: 22/12/2019

Τετάρτη: 18:15 | Πέμπτη: 20:00 | Παρασκευή: 21:00 | Σάββατο: 21:00 | Κυριακή: 18:15

Τοποθεσία:

Θέατρο Ιλίσια, Παπαδιαμαντοπούλου 4, Αθήνα

Eισιτήρια:

Πλατεία: 16€ – 20€ | Εξώστης: 16€ – 18€

Προπώληση:

viva.gr

Πληροφορίες / Κρατήσεις:

Τηλ.: 210 7210045 | www.theatroilisia.gr

About Ntina Karra 66 Articles
Ονομάζομαι Ντίνα Καρρά. Είμαι άτομο εξωστρεφές, κοινωνικό, αισιόδοξο, ενθουσιώδες (κριός στο ζώδιο) και πολύ δημιουργικό! Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου να αποτυπώνει πάνω στο χαρτί συναισθήματα και σκέψεις. Έτσι και με το θέατρο νιώθω ότι ξαναγεννιέμαι και γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Επίσης αγαπώ τη γυμναστική γιατί "νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ". Χαμόγελα και θετική σκέψη κατακλύζουν πάντα τη ζωή μου και συνεχώς λέω ότι τα καλύτερα έρχονται όταν δεν τα περιμένεις!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*