Είδαμε το “Ντ’ εόν” στο θέατρο Αγγέλων Βήμα

Γράφει η Ελπινίκη Νίνου

“Βλέπεις, είναι πολύ σκληρό να ζει κανείς σαν άντρας ή σαν γυναίκα στη ζωή. Και είναι αδύνατον να ζει κανείς σαν και τα δυο μαζί. Είναι έγκλημα να είναι κανείς διαφορετικός. Είναι λοιπόν τόσο λάθος να ορθώνει κανείς το ανάστημά του για να υπερασπιστεί το δικαίωμα να είναι αυτός που είναι;

Από την παράσταση “Ντ’ εόν”

Το έργο του Renny Krupinski παρουσιάζεται για δεύτερη φορά παγκοσμίως στην όμορφη σκηνή του θεάτρου Αγγέλων βήμα. Ο Renny Krupinsky είναι ένας πολυπράγμων καλλιτέχνης, με ιδιαίτερη ματιά και μεγάλη ευαισθησία. Στο συγκεκριμένο έργο, καταπιάνεται με την ταυτότητα του ατόμου, την έννοια του φύλου, την ελευθερία, την κοινωνική κατακραυγή, το θάρρος και τη δύναμη που απαιτείται για να σταθεί κάποιος απέναντι σε οποιαδήποτε μορφή εξουσίας.

Για κάποιους, αυτή η ιστορία μπορεί να φαντάζει σοκαριστική και σπάνια. Δεν με σοκάρει η έννοια της ταυτότητας του φύλου, ούτε μου δημιουργεί κάποιον ιδιαίτερο προβληματισμό. Όμως, η παράσταση με συγκίνησε και με κινητοποίησε διαφορετικά. Πώς αντιμετωπίζουν οι διάφορες «τάξεις» και «εξουσίες» την ανάγκη και την πάλη του ατόμου να αυτοπροσδιορίζεται; Πώς διεκδικεί το άτομο τις ελευθερίες του, τις επιθυμίες του και πώς επιβάλλει το απρόσωπο κράτος τις επιδιώξεις του; Πώς αντιλαμβάνεται ο καθένας μας τη διαφορετικότητα; Αυτά είναι μόνο μία πολύ μικρή ανθολόγηση των σκέψεων που εγείρει η ιστορία του Ντ’ Εόν και η καταπληκτική γραφή του Krupinski με την σημαντικότατη και πολύ αξιόλογη μετάφραση της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου.

Ο δωδεκαμελής θίασος (συμπεριλαμβάνω και τον μουσικό επί σκηνής Σπύρο Παπαθεοδώρου) έχει ενορχηστρωθεί άρτια από τη σκηνοθεσία της Ανδρονίκης Αβδελιώτη. Όλο και πιο σπάνια βλέπουμε πολυμελείς θιάσους και μάλιστα τόσο καλά συντονισμένους. Η επιλογή των ηθοποιών δε, αρχικά ως φυσιογνωμίες και μόνο, είναι αξιοπρόσεκτη. Η αισθητική της παράστασης βασίζεται στο ροκοκό και νεοκλασσικό στοιχείο της εποχής που διαδραματίζεται και απαιτούσε έντονα χαρακτηριστικά και φιγούρες. Αυτό επιτυγχάνεται πλήρως και αναδεικνύεται έντονα από τα κοστούμια και το μακιγιάζ με την επιμέλεια του Νίκου Μαρμαροτούρη και της Ανδρονίκης Αβδελιώτη. Το απλό και έξυπνο σκηνικό λειτουργεί ως καμβάς στον οποίο δημιουργούνται πανέμορφες σκηνές από τους ηθοποιούς. Οι εμπνευσμένοι φωτισμοί του Βασίλη Κλωτσοτήρα συμβάλλουν τα μέγιστα στη μεταφορά της ιστορίας χωρικά και χρονικά και δένουν αρμονικά με τις πολύχρωμες φιγούρες.

Το σύνολο των ηθοποιών (Ανδρονίκη Αβδελιώτη, Νίκος Αναγνωστόπουλος, Γιώργος Γογώνης, Ανδρέας Ζάκας, Γιάννης Ίτσιος, Αθηνά Μαυρομάτη, Σταμάτης Μπαντούνας, Δημήτρης Ξηρός, Ελεάννα Παναγουλέα, Βασίλης Σαμαριτάκης, Ποπέτα Σούκου) λειτούργησε άψογα, ενώ ταυτόχρονα ο κάθε ρόλος είχε ισορροπημένη παρουσία. Οι σχέσεις, η αναλογία δυνάμεων και οι αλληλεπιδράσεις των ηρώων ήταν σαφείς και δομημένες και δίνονταν στους θεατές όχι μόνο μέσω του λόγου, αλλά με πληθώρα θεατρικών σχημάτων και κινησιολογίας. Οφείλω να ξεχωρίσω την ερμηνεία της Ανδρονίκης Αβδελιώτη στον απαιτητικό ρόλο του Ντ’ Εόν, του Σταμάτη Μπαντούνα για την επιβλητική του κίνηση και το καθηλωτικό του βλέμμα και του Ανδρέα Ζάκα για την εύθραστη και συνάμα δυναμική σκηνική του παρουσία.

Η παράσταση Ντ’ Εόν έχει κάτι αρκετά διαφορετικό να προτείνει και ξεχωρίζει η οπτική και η αισθητική της στον πλούσιο θεατρικό χάρτη της πόλης. Πρόκειται για μία εξαιρετική προσπάθεια από μια ομάδα ταλαντούχων συντελεστών σε ένα από τα πιο όμορφα θέατρα της Αθήνας.

Λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου

Το 1769, ο Γάλλος διπλωμάτης Σαρλ Ντ’ Εόν ντε Μπωμόν, παρασημοφορημένος ήρωας του Πρωσικού πολέμου, βγήκε να περπατήσει στους δρόμους και να κατακτήσει την κοινωνία του Λονδίνου φορώντας φουστάνι. Για να είναι η γυναίκα που πάντα ήταν!

Η αληθινή, συγκλονιστική ιστορία του/της Σαρλ/Ζενεβιέβ Λουί Ωγκύστ Αντρέ Τιμοτέ Ντ’ Εόν ντε Μπωμόν, του ανθρώπου που διεκδίκησε κόντρα σε βασιλείς και κυβερνήσεις και επέβαλε το αυτονόητο δικαίωμά του να είναι απλά ο εαυτός του  ανεξάρτητα από το φύλο του και  έζησε την μισή του ζωή ως άντρας και την άλλη μισή ως γυναίκα.

Συντελεστές

Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Σκηνοθεσία: Ανδρονίκη Αβδελιώτη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελεάννα Παναγουλέα
Σκηνικά – κοστούμια: Νίκος Μαρμαροτούρης, Ανδρονίκη Αβδελιώτη
Πρωτότυπη Μουσική: Σπύρος Παπαθεοδώρου
Σχεδιασμός φωτισμού: Βασίλης Κλωτσοτήρας
Φωτογραφίες: Ναταλία Β.

Στο πιάνο επί σκηνής ο Σπύρος Παπαθεοδώρου

Ηθοποιοί: Ανδρονίκη Αβδελιώτη, Νίκος Αναγνωστόπουλος, Γιώργος Γογώνης, Ανδρέας Ζάκας, Γιάννης Ίτσιος, Αθηνά Μαυρομάτη, Σταμάτης Μπαντούνας, Δημήτρης Ξηρός, Ελεάννα Παναγουλέα, Βασίλης Σαμαριτάκης, Ποπέτα Σούκου

Κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 20.30 στο θέατρο Αγγέλων Βήμα

About elpinickie 46 Articles
Είμαι υποψήφια διδάκτωρ νευροβιολογίας και παθιασμένη λάτρης του θεάτρου. Μου αρέσουν οι βόλτες, ο χορός, τα ηλιοβασιλέματα, η θάλασσα, τα παγωτά και το τζιν τόνικ.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*