Είδαμε το “Σκλαβί” στο θέατρο Πόρτα

“Ένα δυτικό παραμύθι με χρώματα ανατολής”

“Το Σκλαβί” είναι ένα θεατρικό έργο -παραμύθι δια χειρός της Ξένιας Καλογεροπούλου, που κατέχει ιδιαίτερη θέση στην καρδιά της συγγραφέα και έχει τιμηθεί με το βραβείο “Κάρολος Κουν” (2000). Έρχεται στη σκηνή του θεάτρου Πόρτα για δεύτερη χρονιά μετά από 150 sold out παραστάσεις και απευθύνεται δυναμικά σε μικρούς και μεγάλους, με αντικείμενο την ιστορία δύο παιδιών από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις, που μεγάλωσαν μαζί και ερωτεύτηκαν την ίδια γυναίκα. Ως εκ τούτου, πραγματεύεται ζητήματα κοινωνικής θέσης, αδελφικής αγάπης, έρωτα και εξουσίας, αφού εν προκειμένω ο ένας εκ των δύο ηρώων είναι βασιλόπουλο, ενώ ο άλλος ο νόθος γιος μιας σκλάβας με τον βασιλιά.

Από τη πρώτη στιγμή που κάποιος θα έρθει σε επαφή με το “Σκλαβί”, είτε σαν αναγνώστης, είτε σαν θεατής, θα παρασυρθεί από το μαγευτικό πάντρεμα Ανατολής και Δύσης, το οποίο αποτυπώνεται μέσα από τη ζωηρή φαντασία της Ξένιας Καλογεροπούλου. Πράγματι, η πένα της συγγραφέα θα συναντήσει τα λαϊκά παραμύθια του 19ου αιώνα, όπου και αποτυπώνεται χαρακτηριστικά ο λόγος για τον οποίο η Ελλάδα αποκαλείται “πολιτιστικό σταυροδρόμι” ή το “σύνορο μεταξύ ανατολής και δύσης”. Έτσι, στα ίδια παραμύθια συναντά κανείς δυτικά στοιχεία, όπως είναι οι ιππότες και οι δράκοι, ενώ παράλληλα παρατίθενται εμβόλιμα μέσα στην ιστορία ιπτάμενα χαλιά, σουλτάνοι, τζίνι, έρημοι και δοξασίες ορμώμενες από την Ανατολή. Κάτι τέτοιο συμβαίνει και με το “Σκλαβί”, το οποίο είναι εμπνευσμένο από λαϊκό παραμύθι της Σύμης.

Όλα τα παραπάνω αποκρυσταλλώνονται με τον πιο πετυχημένο και αφαιρετικό τρόπο μέσα από τη σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου και της Σοφίας Πάσχου. Πράγματι, το “Σκλαβί” του θεάτρου Πόρτα μου θύμισε σε μεγάλο βαθμό τη φιλοσοφική γραμμή και την αισθητική της ομάδας Patari Project, όπως οι παραστάσεις τους “Πιάνω παπούτσι πάνω στο πιάνο” και “Χιονάνοι”, διασκευές των πασίγνωστος παραμυθιών “Σταχτοπούτα” και “Χιονάτη” αντίστοιχα, που σκηνοθετήθηκαν από την Σοφιά Πάσχου και ανέβηκαν στη σκηνή του θεάτρου Πόρτα τα προηγούμενα χρόνια. Σωματικότητα, απλότητα σκηνικών, έντονη μουσικότητα και αφαιρετική διάθεση είναι βασικά στοιχεία των παραστάσεων αυτών που υπάρχουν και στο “Σκλαβί”. Συγκεκριμένα, πάνω στη σκηνή δεν υπάρχει παρά μια χρυσή πίστα με διαφορετικά ύψη, που φαίνεται να “μαρτυρά” την διαφορά των κοινωνικών τάξεων μεταξύ των ηρώων. Οι σκηνοθέτες, όμως, επιλέγουν να εστιάσουν δραματουργικά ακόμα περισσότερο στη διαφορά αυτή μέσα από τα χρώματα που φοράνε στους χιτώνες τους. Έτσι, η βασιλική αυλή και κατ’ επέκταση το Βασιλόπουλο είναι ντυμένοι με κατάχρυσους μανδύες, ενώ οι κοινοί άνθρωποι και το Σκλαβί με μαύρους.

Το παιχνίδι, όμως, με τα χρώματα δε σταματάει εκεί. Αντίθετα, οι μανδύες, ως δια μαγείας, προσαρμόζονται στου τόπους που επισκέπτονται οι δύο ήρωες κατά την αναζήτηση της πιο όμορφης γυναίκας του κόσμου. Έτσι, όσο πιο βαθιά κινούνται στην Ανατολή, τόσο πιο πλουμιστά χρώματα κάνουν την εμφάνιση τους δημιουργώντας την πιο πολύχρωμη και multi -culti παλέτα που μπορεί να φανταστεί ο παιδικός ή ο ενήλικος νους. Επιπλέον, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι το casting της παράστασης έχει επιλέξει τη φιλοσοφία του συλλογικού θεάτρου, συγκροτώντας με αυτό το τρόπο ένα μοναδικό ensemble ηθοποιών, οι οποίοι καλούνται να εναλλάσσουν συνεχώς τους ρόλους τους επί σκηνή, συνεισφέροντας στους γρήγορους ρυθμούς της παράστασης. Ως εκ τούτου, πρόκειται για μια μοναδική παράσταση, με απίστευτη ενέργεια και παραμυθένια διάθεση που ξεφεύγει, ωστόσο, από τα κλισέ του είδους, αφού στην ιστορία αυτή δε γνωρίζουμε αν οι ήρωες έζησαν καλά και εμείς καλύτερα. Αντίθετα, επιλέγεται ένα “ανοιχτό τέλος” δίνοντας την αίσθηση ότι αυτοί εξακολουθούν να υπάρχουν και μετά την υπόκλιση των ηθοποιών. Με αυτό το τρόπο το “Σκλαβί” συνομιλεί και αλληλοκαλύπτεται με την πραγματική ζωή.

Θέατρο Πόρτα (Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι, 2107711333)

Συγγραφέας: Ξένια Καλογεροπούλου
Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος-Σοφία Πάσχου
Σκηνικά-Κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Μουσική: Νίκος Κυπουργός
Μουσική επεξεργασία και διδασκαλία: Νίκος Γαλενιανός
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ρωμανός Μαρούδης
Βοηθοί σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Θεοδώρα Βεστάρχη, Στέλλα Γάσπαρη
Κατασκευή Κοστουμιών:Θεοδώρα Βεστάρχη

Βασιλιάς Α’- Τζαγκιραχάν – Πελάτης – Ζητιάνος : Παντελής Βασιλόπουλος
Βασίλισσα – Δασκάλα – Γιατρός – Πελάτης – Ζητιάνος – Παραμάνα: Ελένη Βλάχου
Μαμή – Χήρα – Πελάτης – Ζητιάνος :Ηλιάνα Γαϊτάνη
Σκλαβί – Γιατρός – Πελάτης:Αυγουστίνος Κούμουλος
Τραγουδίστρια – Ξαδέρφη – Ζητιάνος: Νάνσυ Μπούκλη
Σκλάβα – Βασιλοπούλα (Όμορφη του κόσμου) – Πελάτης – Ζητιάνος:Τζωρτζίνα Λιώση
Δάσκαλος – Βασιλιάς Β’ – Γιατρός – Τυφλός – Ζητιάνος: Φοίβος Συμεωνίδης
Βασιλόπουλο – Γιατρός: Δημήτρης Φουρλής

ΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

κάθε Κυριακή 11:00 & 15.00

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

105 λεπτά (με διάλειμμα)


ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

Κανονικό: 10 ευρώ

Ανέργων/ άνω των 65/ ομαδικό (άνω των 10 ατόμων): 8 ευρώ

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*