ΑΛΛΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ

Γράφτηκε από τον Δεκέμβριος 07 2021

Γράφει η Κακλαμάνη Αθηνά

Σήμερα, Τρίτη 07/12 και ώρα 19:30 ο “Ελληνικός κόσμος” του Ιδρύματος Μείζονος και Ελληνισμού άνοιξε τις πόρτες του και υποδέχθηκε τους αγαπημένους φίλους του στα εγκαίνια της εικαστικής έκθεσης «απ’ τη μεριά των σοφών και των τρελών», ένα αφιέρωμα στο ζωγράφο Θεόφιλο Χατζημιχαήλ, στο πλαίσιο των εορτασμών για το έτος 2021, επέτειο 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει αναλάβει η ιστορικός τέχνης και ανεξάρτητη επιμελήτρια Ίρις Κρητικού, ενώ η πρωτοβουλία αποτελεί αποτέλεσμα της συνεργασίας μεταξύ του Ιδρύματος Μείζονος και Ελληνισμού με Λύκειο των Ελληνίδων/ Παράρτημα Βόλου που είχε και την αρχική παραγωγή της και το Μουσείο Tériade – Βιβλιοθήκη Στρατή Ελευθεριάδη της Μυτιλήνης.
Πρόκειται για μια έκθεση αφιερωμένη στη ζωή και το έργο του Έλληνα ζωγράφου Θεόφιλου, περιλαμβάνοντας ωστόσο πολλά έργα διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, με στόχο να αναδείξει τη συνομιλία του με τους καλλιτεχνικούς διαδόχους του και τους τρόπους που επηρέασε και ενέπνευσε κορυφαίους πνευματικούς δημιουργούς του τόπου μας. Πράγματι, ο σπουδαίος λαϊκός ζωγράφος με τη φουστανέλα, που ζωγράφιζε τοίχους για ένα πιάτο φαγητό και λίγο κρασί αποτελεί τον κατεξοχήν Έλληνα εικαστικό, ο οποίος μέσα από τη τέχνη του, γεμάτη μύθους, λαογραφία, την ιστορία του τόπου του, αλλά και τα ηλιόλουστα χρώματά του και την διονυσιακή έκσταση του γλεντιού και του χαρακτήρα του λαού του, κατάφερε να δημιουργήσει ολόκληρη σχολή, παντρεύοντας τη λαϊκότητα με την υψηλή καλλιτεχνική δημιουργία. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και ο Γ. Σεφέρης : «Ύστερα από τον Θεόφιλο δε βλέπουμε πια με τον ίδιο τρόπο. Αυτό είναι το σπουδαιότερο κι αυτό είναι το πράγμα που δεν μας έφεραν τόσοι περιώνυμοι μαντατοφόροι μεγάλων ακαδημιών. Ο Θεόφιλος μας έδωσε ένα καινούργιο μάτι».
Πράγματι, μέσα από την έκθεση αυτή του “Ελληνικού κόσμου” ο θεατής γίνεται μάρτυρας της ελληνικής πρωτογενούς εντοπιότητας, που ο ίδιος ο Θεόφιλος μεταφέρει μέσω αυθύπαρκτων ιδεών και επινοήσεων, θέλοντας να τιμήσει τους ήρωες που πολέμησαν για την Ελευθερία και την Ανεξαρτησία της χώρας μας. Πολύ περισσότερο, ο θεατής παρατηρώντας τη σύνδεση του Θεόφιλου με μεταγενέστερους καλλιτέχνες αντιλαμβάνεται τον τρόπο με τον οποίο αυτός ο “σαλός θεού” αποτέλεσε πρότυπο, λόγω της σύνδεσής του με την ψυχή και την καρδιά του λαού του, ενώ συνεχίζει να εμπνέει μέχρι και σήμερα, επιβεβαιώνοντας τη λαϊκή ρήση ότι μεταξύ των φτωχότερων και των ταπεινότερων ανευρίσκονται συχνά οι πραγματικοί ήρωες. Αυτούς τους ήρωες αποτυπώνει και ο ζωγράφος μας στον καμβά του και αγγίζει τις καρδιές όλων μας!


Στην έκθεση, με έργα παραχωρημένα από προσωπικά αρχεία των καλλιτεχνών ή ιδιωτικές συλλογές, συμμετέχουν:
Ηώ Αγγελή, Γιάννης Αδαμάκης, Βαγγέλης Ανετόπουλος, Στέλιος Αλεξάκης, Νεκτάριος Αποσπόρης, Κάτια Βαρβάκη, Νίκος Βατόπουλος, Αλέξης Βερούκας, Ειρήνη Βογιατζή, Κική Βουλγαρέλη, Μάριος Βουτσινάς, Μαίρη Γαλάνη Κρητικού, Μαρία Γέρουλα, Νεκταρία Γιακμογλίδου, Κατερίνα Γιάννακα, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Ειρήνη Γκόνου, Δικαία Δεσποτάκη, Μαρία Διακοδημητρίου, Νίκη Ελευθεριάδη, Γιάννης Ευθυμίου, Πέτρος Θέμελης, Αποστόλης Ιτσκούδης, Σταυρούλα Καζιάλε, Θρασύβουλος Καλαϊτζίδης, Σοφία Καλογεροπούλου, Ελπινίκη Καμόσου, Μηνάς Καμπιτάκης, ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΥΓΑC, Βούλα Καραμπατζάκη, Πάνος Καρδάσης, Νικόλας Κληρονόμος, Νίκος Κόνιαρης, Ευτυχία Λάβδα, Βασίλης Λιαούρης, Νεκτάριος Μαμάης, Κώστας Μανιατόπουλος, Τάσος Μαντζαβίνος, Παναγιώτης Μαρίνης, Μηνάς Μαυρικάκης, Στέλλα Μελετοπούλου, Γιάννης Μετζικώφ, Γεωργία Μπλιάτσου, Δημήτρης Μοράρος, Ρούλη Μπούα, Γεύσω Παπαδάκη, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Χριστίνα Παρασκευοπούλου, Λίζα Πενθερουδάκη, Βασίλης Πέρρος, Γιώργος Πετσικόπουλος, Νίκος Ποδιάς, Μαρία Πωπ, Κατερίνα Σαμαρά, Ιφιγένεια Σδούκου, Γιώργος Σκλάβαινας, Ευγένιος Σπαθάρης, Χρήστος Στανίσης, Μαρίνα Στελλάτου, Ιωάννα Τερλίδου, Βάσω Τρίγκα, Κλεοπάτρα Τσαλή, Κλαίρη Τσαλουχίδη – Χατζημηνά, Θεοδώρα Τσιάτσιου, Βιργινία Φιλιππούση, Απόστολος Χαντζαράς, Αθηνά Χατζή, Νικόλαος Χριστόπουλος, Νικόλας Χριστοφοράκης.


Και από την προσωπική συλλογή του Λάκη Παπαστάθη:
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Μίλτος Παντελιάς, Βασίλης Σπεράντζας, Γιώργος Σταθόπουλος, Αλέκος Φασιανός, Πάνος Φειδάκης.


Στο διάστημα λειτουργίας της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει έως τις 7 Μαρτίου 2022, προγραμματίζονται μεταξύ άλλων: εκπαιδευτικά προγράμματα, εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες και προβολή της βραβευμένης ταινίας του Λάκη Παπαστάθη «Θεόφιλος».

Με αφορμή την έκθεση, κυκλοφορεί αναλυτικός κατάλογος.
Τα κείμενα καταλόγου υπογράφουν οι:
Μ. Σπανού, Πρόεδρος του Λυκείου Ελληνίδων του Βόλου,
Ε. Παπάνης, Πρόεδρος ΔΣ Μουσείου-Βιβλιοθήκης Στρ. Ελευθεριάδη 
TÉRIADE,
Σοφία Εφραίμογλου, Αντιπρόεδρος Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού Λ. Παπαστάθης, σκηνοθέτης 
Ι. Κρητικού, επιμελήτρια της έκθεσης.


ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ (Πειραιώς 254, Ταύρος, 212 254 0000)
Διάρκεια λειτουργίας έκθεσης: 7 Δεκεμβρίου 2021 – 7 Μαρτίου 2022
Ωράριο λειτουργίας έκθεσης: Παρασκευή 17:00 – 20:00, Σάββατο –
Κυριακή 11:00-19:00
Γενική είσοδος: 5€


Γράφτηκε από τον Δεκέμβριος 03 2021

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ!

Γράφει η Κακλαμάνη Αθηνά

Είναι αδιανόητα όσα έγιναν πάνω στη σκηνή του θεάτρου “Τζένη Καρέζη” το βράδυ της Πέμπτης και οδήγησαν στη διακοπή της παράστασης “200 χρόνια δανεικά” του γνωστού stand up κωμικού Χριστόφορου Ζαραλίκου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με μαρτυρίες, αλλά και διάφορα video και φωτογραφικό υλικό, που διέρρευσαν από το συγκεκριμένο περιστατικό, προκύπτει ότι η γνωστή παρουσιάστρια Σάσα Σταμάτη ανέβηκε πάνω στη σκηνή, συνοδεία δύο ατόμων, που φέρονται ως μπράβοι, προκειμένου να κόψουν την παράσταση, επειδή ο κωμικός σατίριζε τον Βαγγέλη Μαρινάκη! Πρόκειται για μία ανεπίτρεπτη συμπεριφορά που προσβάλει την ελευθερία της τέχνης και της έκφρασης, ωστόσο, δυστυχώς, δεν πρόκειται για πρωτοφανές περιστατικό, αφού σε παρόμοιο είχαμε γίνει μάρτυρες πριν λίγα χρόνια, όταν ομάδα της Χρυσής Αυγής διέκοψε παράσταση στο θέατρο “Χυτήριο”.
Ειδικότερα, οι πράξεις αυτές είναι αποδοκιμαστέες, γιατί είναι πέρα για πέρα παράνομες. Συγκεκριμένα, συγκρούονται με τον θεμελιώδη κανόνα του πολιτεύματος μας, ήτοι το ίδιο το Σύνταγμα και ειδικά με τα άρθρα 11 και 16 του Συντάγματος, όπου θεμελιώνεται η ελευθερία της έκφρασης και της Τέχνης. Επιπλέον, σύμφωνα με αυτό , το κράτος έχει υποχρέωση να προάγει την Τέχνη, η οποία όταν είναι ανελεύθερη αυτοαναιρείται, χάνοντας το νόημά της. Αξίζει να αναφερθεί,δε, ότι το συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτό δικαίωμα έχει δύο όψεις, ήτοι μια θετική, που συνίσταται στο ατομικό δικαίωμα του καθενός για καλλιτεχνική δημιουργία και μια παθητική, που αφορά το κοινωνικό δικαίωμα που ανήκει σε όλους μας να απολαμβάνουμε ελεύθερα ένα έργο τέχνης, χωρίς έλεγχο ή λογοκρισία. Το Σύνταγμα, μάλιστα, δεν υπάγει την ελευθερία της τέχνης σε κανενός είδους περιορισμό, αφού πρόκειται για ανεπιφύλακτο δικαίωμα, θέτοντας τη σε υψηλότερο βάθρο προστασίας σε σχέση με τις λοιπές μορφές έκφρασης!
"Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ότι η ελευθερία της τέχνης είναι απεριόριστη;”, θα ρώταγε κάποιος. Η απάντηση στην ερώτηση αυτή είναι ότι φυσικά και όχι. Το δικαίωμα στην τέχνη, όπως και κάθε άλλο έχει ως φυσικό περιορισμό τους τα δικαιώματα των άλλων. Όπως έχουμε μάθει από την εποχή που ήμασταν μαθητές “είσαι τόσο ελεύθερος, όσο δεν προσβάλλεις την ελευθερία του άλλου”. Στην προκειμένη περίπτωση ο λόγος που ανέβασε την γνωστή παρουσιάστρια, συνοδευόμενη με δύο ακόμα άτομα πάνω στη σκηνή ήταν όταν αντικείμενο της σάτιρας του γνωστού κωμικού έγινε ο γνωστός επιχειρηματίας, Βαγγέλης Μαρινάκης, με τον οποίο η ως άνω παρουσιάστρια συνδέεται σε προσωπικό επίπεδο. Ωστόσο, και στην περίπτωση ακόμα η σάτιρα του Ζαραλίκου να έγινε λίγο πιο αιχμήρη, η ανωτέρω συμπεριφορά εξακολουθεί να παρουσιάζει προβλήματα συνταγματικότητας, όχι μόνο γιατί μέσα σε μια έννομη τάξη κανείς δεν μπορεί να λειτουργεί σαν βιτζιλάντε που αναζητά εκδίκηση, αλλά και γιατί συγκρούεται με την ίδια τη φύση της σάτιρας, η οποία ορίζεται ως “είδος που χρησιµοποιεί τη διακωµώδηση και τη γελοιοποίηση θεµάτων ή και προσώπων σαν µέσο για την άσκηση κριτικής”.
Πράγματι, η σάτιρα αποτελεί στην πραγματικότητα μια πολιτικο-κοινωνική πράξη. Ο ρόλος της σάτιρας, δε, αρχίζει εκεί όπου τελειώνει η υπομονή των ανθρώπων για τα «κακώς κείμενα» που βλέπουν γύρω τους, χωρίς να διαθέτουν άλλα μέσα για να αντιδράσουν. Γι’ αυτό και η έξαρση του είδους συνήθως λειτουργεί ως προπομπός λαϊκών εξεγέρσεων ή επαναστάσεων, ενώ αυτή χρονολογείται από την εποχή του Αριστοφάνη, αποκαλύπτοντας ότι πρόκειται για ένα είδος τέχνης και μια ανάγκη τόσο αρχαία, όσο και ο ίδιος ο ανθρώπινος πολιτισμός! Το γεγονός αυτό, ήτοι η πολιτική σημασία της άσκησης της σάτιρας και η άμεση σύνδεση της με την ίδια τη δημοκρατία, αποτελεί και το λόγο που σε αυτήν πρέπει να αφήνεται µεγαλύτερο πεδίο ελευθερίας και ο νόµος να εφαρµόζεται µε µεγαλύτερη προσοχή. Αυτό αναπόφευκτα έχει ως αποτέλεσµα η συρρίκνωση του θιγόμενου δικαιώματος να είναι μεγαλύτερη και μόνο η κατάφωρη προσβολή του να οδηγεί στην αντίθετη αντιμετώπιση, κάτι που εν προκειμένω δεν ισχύει. Πολύ περισσότερο, τόσο ο χαρακτήρας του εν λόγω κωμικού και η θεματολογία της παράστασή του, όσο και αυτός του θεάτρου που επέλεξε να την ανεβάσει, ήτοι αυτό της Τζένης Καρέζη, που έχει σαν γραμμή του συγκεκριμένες κοινωνικές ευαισθησίες και συνδέεται συνειρμικά με το απαγορευμένο έπος του θιάσου Καρέζη -Καζάκου “Το μεγάλο μας τσίρκο”, εξουδετερώνουν κάθε αντιδημοκρατική αντίθετη άποψη.
Καταληκτικά, καταδικάζουμε από κάθε πλευρά τη βίαιη διακοπή της παράστασης του Χριστόφου Ζαραλίκου και καλούμε όλους τους ανθρώπους του χώρου, και όχι μόνο, να προχωρήσουν σε ανοιχτή αποδοκιμασία της, αφού πρόκειται για ένα φανερό πισωγύρισμα είτε σε μαύρες εποχές δικτατορίας, είτε σε αυτές πριν ακόμα και τον Αριστοφάνη! Όπως αναφέρει, άλλωστε, και ο Οδυσσέας Ελύτης η Τέχνη είναι «αυτή που αναλαμβάνει να μιλήσει στον άνθρωπο για τους πόθους, τις ελπίδες, τα όνειρά του, και να τον οδηγήσει πέραν από το γνωστό, ως εκεί που ο νους ελεύθερος απλώνεται και δεν γνωρίζει τα όρια καμιάς a priori προσταγής». Η τέχνη, λοιπόν, δρα και επιδρά στον άνθρωπο, εξελίσσοντας την ύπαρξη του και δεν υπάρχει καμιά πιθανότητα να δεχτούμε συμπεριφορές αντίθετες προς το σκοπό αυτό. Είναι καθήκον όλων μας.


Σελίδα 1 από 19

Επιλέξτε Θέατρο

Θέατρο

Επιλέξτε Παράσταση

Παράσταση

Σύνθετη Αναζήτηση

Είδος

Ημέρα

Περιοχή

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

« Δεκέμβριος 2021 »
Δευ Τρί Τετ Πέμ Παρ Σάβ Κυρ
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

ΘΕΑΤΡΟ.GR Τα πάντα για το Θέατρο

Θέατρο Παραστάσεις: Όλος ο κόσμος του Θεάτρου στην οθόνη σου! Παραστάσεις, κριτικές, συνέντευξεις, διαγωνισμοί κ.α.

O ιστότοπος μας χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.